Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, JAZZ

25 November 2009

Technische problemen brengen Melody Gardot niet van de wijs

Melody Gardot Melody Gardot Melody Gardot
Door Aukje, foto's Eric van Nieuwland (klik voor vergroting)
Gezien op 16 november in de Melkweg, Amsterdam

De gang naar het podium van de Amerikaanse jazzzangeres Melody Gardot is op zijn minst opmerkelijk: op haar 19e werd ze op haar fiets aangereden door een auto en belandde in het ziekenhuis. Om te herstellen volgde ze muziektherapie. Het duurt maar vijf jaar voor ze de wereld veroverde met zelfgeschreven blues- en jazznummers.
Afgelopen én vorig jaar stond ze al op North Sea Jazz Festival. Niet weggemoffeld in een klein zaaltje achteraf, maar als een act met naam. Dat is ook vooral te danken zijn aan haar opmerkelijke niveau van  professionaliteit en daadkracht, waar het publiek op 16 november in de nieuwe Rabozaal van de Melkweg in Amsterdam een flink staaltje van meekrijgt. Want ondanks haar jonge leeftijd laat ze haar toehoorders ongehoord lang wachten omdat madame niet tevreden is met het geluid. Tenminste, zo wordt ons verteld.
Bijna twee uur nadat de deuren open zouden gaan mogen we de zaal betreden en dan nog laat ze een half uur op zich wachten. Het is dan kwart voor tien en sommige toehoorders houden het dan al voor gezien.
Wanneer ze met haar bandleden aan de zijkant van de zaal opkomt en zich à capella zingend naar het podium beweegt, valt haar een flink boegeroep ten deel. Dit moet niet makkelijk zijn voor de dame, maar ze gaat onverstoorbaar door.
Melody Gardot Melody Gardot Melody Gardot

Excuses worden niet aangeboden. Pas later op de avond geeft ze aan dat het ‘an evening with interesting events’ is. Zo blijkt ook haar gitaar de reis naar Amsterdam niet te hebben overleefd en vraag je je af of het slechte geluid misschien te maken heeft met de nieuwheid van de Rabozaal. Eenmaal thuis brengt haar twitteraccount uitkomst (waar is de muzikant van nu zonder digitale middelen): “To Amsterdam: 4 the record, it wasnt because I was "unhappy" w/ the sound, twas because there WAS no sound- only feedback We waited 2gether.” Niks geen diva-gedrag dus, gewoon een niet functionerend geluidssysteem.
Ondanks de ontevredenheid die in de zaal heerst neemt ze zelfverzekerd haar plek op het podium in. Met zonnebril en stok - een overblijfsel van haar ongeluk - en een waanzinnige outfit laat ze zich niet kennen tegenover het publiek en leidt ze ons kundig door een avond vol meesterlijkheden.

De rustiek van haar nummers, maar ook haar kleine stem laten zich al snel linken aan Norah Jones. Ze laat zien meerdere instrumenten te beheersen: piano, gitaar en haar eigen lijf dat ze als percussie-instrument inzet. Haar songs zijn simpel van tekst en structuur, en het gaat dan ook meer om de intieme sfeer en de muziek. Het combo waarmee ze zich heeft omringd is van klassenformaat. In het begin swingen ze de pan uit, daarna ligt de nadruk op de kleine liedjes en de stem van Melody waarbij ze meer een ondersteunde rol op zich nemen. Veel bereik en volume heeft die stem niet, en waar het combo uitpakt wordt haar stem makkelijk ondergesneeuwd. Ze compenseert deze minpunten niet alleen met haar indrukwekkende timbre en zuiverheid, maar ook met haar persoonlijkheid.

Ze weet het publiek tussen de nummers door goed te vermaken met verhalen. Ze vertelt bijvoorbeeld over de blazer Irwin Hall die een prominente plek op het podium inneemt: hem kwam ze pas een aantal weken geleden tegen tijdens het Tokio Jazz Festival en sindsdien speelt hij mee. Dat bewijst ook dat ze een oor heeft voor wat goed is, want het is duidelijk dat deze man weet wat blazen is.

Helaas ben ik door de late start genoodzaakt het concert voortijdig te verlaten. Met grote tegenzin, want Melody Gardot brengt een gevarieerd, intiem en sfeervol programma. Al vraag ik me wel af of haar muziek past in een grote zaal als de Rabozaal. Qua faam is ze het Bimhuis ontgroeid, maar ik kan me niet aan de conclusie onttrekken dat haar muziek daar beter tot zijn recht komt.

Websites:
http://www.myspace.com/melody
http://twitter.com/mgardot/



=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.