Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: Holland Festival, DANS

28 Juni 2009

Medea - prachtig opgebouwd, maar dan?

Medea  Medea Medea
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Sebastian Bolesch (klik voor vergroting)

De muzikanten van de Akademie für Alte Musik Berlin zitten al in de orkestbak, hun hoofden net zichtbaar. Achter hen een metershoog rood doek, helemaal van boven de toneellijst tot onderin de orkestbak. Het zaallicht dimt. Een klik - met indrukwekkend geruis vallen al die meters stof naar beneden. Daarachter een schaars belichte lege ruimte. Beweging aan de horizon: een kluwen van zestien danserslijven komt tevoorschijn over het randje van de vloer, rolt heel langzaam naar voren en vormt een cirkel. Zes enorme windmachines beginnen zachtjes te draaien: het geluid van klapwiekende roofvogels.

Er is nog geen woord gezegd, geen noot gespeeld behalve één minutenlange orgelklank, maar de toon is gezet. Hier hangt drama in de lucht. En niet zo'n beetje ook.

Medea

Projectie op de achtergrond. Een reliëf uit de klassieke oudheid. Tot het reliëf beweegt, en je beseft dat het dezelfde dansers zijn, ingesmeerd met klei en gedrapeerd tot onheilspellend tableau vivant.

Dan komt Medea op. Alleen. Spaarzaam belicht en daardoor nog meer alleen. Ze zoekt haar man, maar hij is bij een ander. De hele voorstelling is eigenlijk Medea's solo. Ze is voortdurend aanwezig, ook als ze even niet zichtbaar is. Het hele wezen van sopraan Caroline Stein, maar vooral haar fantastische stem, vraagt, klaagt, krijst, beschuldigt. De muzikanten, het koor en de dansers ondersteunen, illustreren en becommentariëren haar verhaal. Dat levert prachtige momenten op: krachtige dansbewegingen, stemmen die soms van alle kanten lijken te komen, een grote menigte mensen om Medea heen, of juist niemand. Prachtig getimed en gedoseerd.

Om de tekst te kunnen volgen is er boventiteling: een lichtkrant hoog boven de toneelopening. Het blijft lastig, de tekst mee te lezen zonder de handeling te missen - of omgekeerd. Jammer dat niet is gekozen voor een oplossing die de titels integreert in het toneelbeeld. Muziektheater Transparant is daar meester in. De manier waarop het hier gebeurt bevordert niet de concentratie. En soms is het ook schrikken, de tekst. Op het meest dramatische moment van de voorstelling staat er: "erger dan de dood ... is oud zijn". O ja?

Medea

Je weet dat het gaat gebeuren: Medea vermoordt haar kinderen en verdwijnt. De opbouw naar dat moment in de operabewerking van Sasha Waltz is adembenemend. Indrukwekkend ook het gegrom van de windmachines op volle sterkte, dramatisch het beeld van de wapperende haren en kleren. Maar toch stelt het laatste gedeelte van de voorstelling teleur. Waltz bouwt een spanning op die ze niet inlost. Het lange applaus voelt dan ook als 'uitgemolken': het publiek blijft klappen zolang er mensen op het toneel staan, maar de in Nederland toch zo gebruikelijke staande ovatie komt er niet van. Jammer van dat einde. Het begon zo mooi!




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.