Onderwerp: ACTIE, LOCATIETHEATER, OEROL, OPERA EN OPERETTE
16 Juni 2009
Sprankelende en moderne Robinson Crusoë van Nationale Reisopera stoft operettegenre af
Tekst van Paolo met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Het Resident Artist Programme van de Nationale Reisopera heeft dit jaar drie speciale producties op stapel staan. De eerste was voor het Willem Wilmink festival, ze gaan De Beer doen tijdens het Grachtenfestival en speciaal voor Oerol en het optreden op een eiland kozen ze Robinson Crusoë van Offenbach. De operette waarvan het origineel veel langer is werd ingedikt tot een ruim uur en Anne Lichthart bewerkte het libretto tot een snedig en modern verhaal. Toch hebben de zangers onder leiding van Jean Copland daar nog veel aan gedaan want een goede tekst is nog geen zingbare tekst dus tot op de dag van vandaag is het nog 'work in progress'.
Het verhaalt vertelt over de avonturen van de familie Crusoë die een optrekje hebben midden in de zandafgraving Oost en daarom met z'n vijven hele dagen aan het vegen zijn om het huis zandvrij te houden. Ze hebben een knus en kneuterig leven waarbij de familie zich koestert in de 'bijelkaarheid' van hun bestaan. Totdat zoon Robinson het avontuur voelt lokken en naar zee wil. De familie wil hem absoluut niet laten gaan dus verzinnen ze een plan om hem bij zich te houden.
Hij wordt op pad gestuurd met alles wat hij onderweg maar nodig kan hebben: flippers, duikbril, een onderbroek en een brandblusser vormen zijn bagage waarmee hij het duin op probeert te klauteren richting het ruime sop. Tot de familie hem laat geloven dat hij in een woeste storm belandt en hij aanspoelt op een onbekend eiland waar kannibalen wonen. Moeder heeft een metamorfose ondergaan tot vegetarische Vrijdag en Vader, die een zeer geloofwaardige kannibaal weet te verbeelden, leeft zich zo in zijn rol dat hij zijn andere twee kinderen gaan roosteren op de barbecue. Als een 'Wodan' met wapperende haren achtervolgt hij hen over het duin.
Uiteindelijk komt het spel uit maar heeft de familie zoveel onderlinge tegenstellingen meegemaakt dat ook de 'uitelkaarheid' zijn waarde heeft bewezen in hun bestaan (hetgeen voor Vader en Moeder weer een herinieuwde 'bijelkaarheid' mogelijk maakt).
Robinson Crusoë zit vol met grappen en grollen en boeit vanaf het eerste moment. De tekst is humoristische, (heel bijzonder!) erg goed te verstaan en er wordt voortreffelijk gezongen. Theatraal zit het fantastisch in elkaar en worden door de originele requisiieten en veel hilarische scènes regelmatig lachsalvo's op uit het publiek. Desondanks is het thema universeel: ouders moeten leren er vrede te hebben dat hun kinderen het ouderlijk huis verlaten.
Het orkest is heel handig en overdekt ingegraven in het duin en de dirigent staat voor de tribune die verhoogd is. Aan alles is gedacht. Er zijn twee volledige casts die om en om de voorstelling spelen. De Nationale Reisopera timmert op een goede manier aan de weg met dit soort voorstellingen en laat zien dat opera en operette helemaal niet stoffig en deftig hoeven te zijn maar ook voor een hedendaags publiek bestaansrecht hebben.
Wat mij betreft is deze Robinson Crusoë een echte aanrader die zeker een plaatje in de top drie krijgt van Oerol 2009.