Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OEROL

14 Juni 2009

HEELHUIDS & HALSOVERDEKOP, een countrymusical

Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop
Tekst van Paolo met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Het Noord Nederlands Toneel staat sinds kort onder nieuw artistiek bewind van Ola Mafaalani. Met de çountrymusical ’Heelhuids en Halsoverkop’, een coproductie met het Groningse dansgezelschap ‘Club Guy & Roni’ pakt haar echtgenoot Ko van den Bosch (ex-Alex d’Electrique) weer flink uit. Hoewel de aankondiging anders doet vermoeden, krijgt het publiek eerder een wat controversiële en nogal overrompelende theatervoorstelling met stevige muziek en disharmonieuze dansvormen, dan een echte musical, gepresenteerd. En het “country-gehalte” is daardoor voor de echte liefhebbers van dat genre op zijn zachts uitgedrukt een beetje magertjes. Maar het publiek krijgt wel een anderhalf uur durende wervelende voorstelling te zien in één van de loodsen op het industrieterrein in West (Loods Zelen) die daartoe is omgetoverd tot een echt theater. Vooraf worden fraai verzorgde flyers uitgereikt aan de toeschouwers, en dat helpt toch wel het stuk iets toegankelijker te maken.

Want het thema is eigenlijk wel zwaar: geluk is niet af te dwingen. Liefde al evenmin. Vooral niet als angst de regisseur is.

Setting van het stuk is een hotel in een woestijn, waar een allegaartje aan gasten tegen wil en dank de nacht met elkaar doorbrengt. Hoteleigenaar Andreas (Wil van der Meer) heeft zijn hulp, de ’luchtgeest’, (dus zoals “Ariel” in The Tempest) Geessie (danseres Roni Haver) erop uitgestuurd om een storm te veroorzaken en gasten van diverse pluimage en nationaliteit uit het dagelijks leven te ronselen en naar het hotel te dirigeren om hen het geluk te laten vinden. Bij wijze van een soort (goddelijk) experiment dat dus uiteindelijk tot mislukken gedoemd is. Misschien moeten we ook geen God proberen te spelen. De tamelijk volslanke in een rood fluwelen jurk geperste sloof “Wendy- Belinda” (Daniela Benouilly) blijkt tevens een zeer verdienstelijk zangeres.

Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop

Buiten giert de storm, binnen proberen een inmiddels op middelbare leeftijd aangekomen moeder Lizzy (Malou Gorter) die na een nogal promiscue leven in de zeventiger jaren “aan de fles is blijven hangen”, haar gefrustreerde en weemoedig klagerige, verwijtende en terugblikkende dochter Emma en haar zoon Melvin (Peter Vandermeulebroecke), een kunstenaar met een kunstenaars”block”, zijn Servische muze Sharon (Dunja Jocic), de “filmische vrouw” (wat dat ook precies moge betekenen) met een Duiste tongval Martha (Yvonne Weschke) en een huurmoordenaar, de cowboy Raoul (Jorge Morro)  met zichzelf en elkaar in het reine te komen. De Poolse filosoof  Sam (Igor Podsiadly) houdt een monoloog over zijn baan als ’fuck’envuller bij de Aldi.  

De cast is een zoals uit de beschrijving hierboven moge blijken een bonte mengeling van dansers en acteurs, terwijl drie als ZZ Top met lange grijze baarden, zonnebrillen en hoeden uitgedoste muzikanten (alleen wel met nog“jonge smoeltjes”) , klaaglijke en swingende, eerder rock- dan country achtige muziek verzorgen vanuit een aan de zijkant van het toneel gepositioneerd verhoogd plateau. Alle liedjes worden in het Engels gezongen, de mono- en dialogen vinden plaats in het Nederlands, Slavisch en Duits waardoor het verband met de rest van de voorstelling soms wel een beetje verloren raakt.

Het is een dynamische voorstelling met veel verbaal, fysiek en deurenslaand geweld, dat soms wel een beetje teveel van het goede is. Daarbij moet ik toegeven dat voor mij sommige passages bij vlagen ook niet helemaal begrijpelijk waren en dat mijn aandacht op die momenten dan jammer genoeg  wel een beetje verslapte. Maar dan lukte het me in de meeste gevallen toch wel weer om opnieuw “aan te haken”, de grote lijnen blijven gelukkig wel overeind.

Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop Heelhuids en halsoverdekop

Mensen gelukkig laten worden, het is natuurlijk onbegonnen werk. „Ze verdommen het gewoon!” schreeuwt de als manisch optimist omschreven Andreas aan het eind. „Nou, bedankt hoor!”

Noord Nederlands Toneel i.s.m. dansgezelschap Club Guy & Roni, ’Heelhuids & Halsoverkop, een countrymusical’, tekst Ko van den Bosch, regie Ko van den Bosch en Guy Weizman, composities David Dramm, choreografie Guy Weizman en Roni Haver.

Heelhuids en halsoverdekop




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.