Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, Holland Festival

13 Juni 2009

Pitié - mededogen met mensen van vlees en bloed

Pitié Pitié Pitié 
Door Marijcke Voorsluijs met foto's van Chris van der Burght 

Mensen van vlees en bloed. Dat zijn de dansers in de voorstelling Pitié van Alain Platel, te zien in Carré tijdens het Holland Festival. Ooit iemand een ander zien optillen aan een handvol buikvel? Wel eens minutenlang naar 10 ondersteboven hangende ruggen gekeken, naar 20 rollende schouderbladen? Precies. En denk bij 'dansers' vooral niet aan ballerina's die als chocolaatjes in een doosje op elkaar lijken. Deze mensen hebben elk een geheel eigen expressie, die ze in deze voorstelling niet hoeven te verbergen. Sierlijke acrobatiek, spastische trekken en streetdance-achtige stunts ontstaan als vanzelfsprekend uit alledaagse bewegingen.

Het decor is van blank hout: een verhoging voor de muzikanten (Ensemble Aka Moon met gasten), een toren. Een bankje, een tafel, wat stoelen. In de lucht hangen koeienhuiden en een klimtouw. Meer is niet nodig, de performers zijn beeldvullend aanwezig. Er gebeurt zo veel tegelijk dat het soms bijna rommelig wordt. Je kijkt naar een duet en mist twee andere, en vergeet al helemaal op de muzikanten te letten. Maar dan ontstaat uit de veelheid een groepsdans en keert de rust weer.

Verrassing: Jezus, die ondanks de kitschversie van zijn eigen portret op zijn shirt tot nu toe keurige klassiek gezongen zinnen produceerde, springt op de tafel, gilt het uit en laat met glinsterende ogen zien hoe waanzinnig hij met zijn heupen kan rollen.

Pitié 

Af en toe klinkt er tekst. Beide zijkanten van het decor dienen als een plek om je hart te luchten. "I would like to thank my family for loving me and taking care of me. The rest of the world can kiss my ass."

Het lijkt allemaal zo losjes, maar de manier waarop steeds de belangrijke personen in een net iets feller licht staan verraadt een uitgekiend lichtplan en een strakke spacing. Dit lijkt uit de losse pols gespeeld maar is tegelijkertijd met vaste hand gecomponeerd. En het vertelt een verhaal: het passieverhaal. Met 'pitié', erbarmen, mededogen, als kernboodschap. We zijn allemaal mensen van vlees en bloed.

De muziek is aangekondigd als een staaltje van 'ontwesteren' en 'ontprotestantiseren' van Bachs Matthäus Passion. Het resultaat is prachtig. Je voelt in de arrangementen de liefde voor het origineel, en tegelijk is er iets heel eigens van gemaakt. Het 'Erbarme Dich' zal ik nooit meer kunnen horen zonder terug te denken aan deze zwarte Jezus met zijn bonte schare volgelingen.

Carré zat lang niet vol maar het applaus was daverend. Wie er niet was heeft heel wat gemist.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.