Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: LOCATIETHEATER, Festival aan de Werf

30 Mei 2009

Rechter kan niet – Floris van Delft

Rechter kan niet Rechter kan niet Rechter kan niet
Door Barbara Klomp met foto's van Roy van Veen
Gezien op Festival aan de Werf, 25 mei 2009

Als we de zaal betreden maken we al een keuze. Er zijn twee deuren naar tribunes. Oven de deuren hangen de bordjes ‘Slachtoffer’ en ‘Dader’. Ik kies er voor deze avond een slachtoffer te zijn. We worden welkom geheten door Niek van der H, Wolter M. en Ilse O. De avondrechter is Sjef van Gennip, algemeen directeur reclassering Nederland. 

In Rechter dan Recht stelt theatermaker Floris van Delft het Nederlands rechtssysteem aan de kaak. Onze straffen zijn steeds strenger geworden. In de afgelopen negen jaar is er 25 keer levenslang geëist. Dat is net zo vaak als in de hele eeuw ervoor. De rechtspraak is aan het verharden, stelt Van Delft. Maar waarom?

Rechter dan Recht is een theatervorm die hangt tussen onderzoekstheater, een theatraal debat en een documentaire. Een werkelijk misdrijf, namelijk de Molukse treinkaping in 1975, wordt bekeken en beoordeeld met de normen en maten van deze tijd. De drie acteurs wisselen tussen hun rol van debater en van betrokkenen bij de treinkaping. En waar Ilse Ott, in haar rol van Ilse O. een op het irritante af huppelmeisje neerzet, als nabestaande van het kapingsdrama weet ze te ontroeren.

Er blijven vragen gesteld. Zonder dat daar meteen een antwoord op moet komen. Is het goed de emotionele verhalen van nabestaande te horen? Maakt het de straf zwaarder als je weet hoeveel leed de daad tot gevolg heeft? Is een moord dan ook minder erg als er geen nabestaanden zijn?

En de daders, zijn dan niet ook slachtoffers? Slachtoffers van hun ouders, slachtoffers van de Nederlandse staat. De vragen worden aan ons gesteld, het publiek en aan de avondrechter.

De voorstelling duurt al met al wat lang, het debat neemt soms iets te veel zijpaden en het publiek mag wel heel lang uitpraten, zelfs als het niet meer relevant is. Gelukkig komen we redelijk snel tot een oordeel, de voorstelling wordt afgerond door de avondrechter die het oordeel van destijds vergelijkt met het oordeel dat wij, als leken, net geveld hebben. Het scheelt een paar jaar, maar niet schrikbarend.

Dan, totaal uit het niets, als alles al afgerond is, willen de makers ons nog meenemen naar buiten. Een aanslag plegen. Een vredige aanslag weliswaar, Niek van der Horst is kunstenaar en samen willen ze een lelijk muurtje mooi maken. Er is nauwelijks een link naar het debat hiervoor. Het publiek loopt na de voorstelling rechtstreeks de foyer in, waar een singer-songwriter zijn liedjes laat horen. Slechts een handje vol mensen volgt de acteurs. Jammer, deze anticlimax.

Ik loop naar mijn fiets en merk dat de discussie nog in mijn hoofd blijft zitten. De vragen zijn er geplant en groeien door. Floris van Delft maakt van de theaterzaal weer een plek waar nagedacht wordt, niet zozeer door de makers, vooral ook door het publiek. En dat is een groot goed. 

Festival aan de Werf


Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.