Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

28 Mei 2009

Geslacht: teveel rode deuren worden rood geverfd

Geslacht Geslacht Geslacht
Door Maartje Bloem met foto's van Deen van Meer (klik voor vergroting)
Voorstelling gezien in de Stadsschouwburg Amsterdam 22 mei 2008

Geslacht geschreven door Rob de Graaf gaat over twee liefdesloze koppels. Ralf en Chra, gespeeld door René van Zinnicq Bergmann en Carine Crutzen, zijn al jaren getrouwd, hebben geen kinderen, genoeg geld en maken alleen maar ruzie. Harco en Speedo, gespeeld door Mark Rietman en José Klaase, hebben elkaar ontmoet in Chili waar Speedo vandaan komt. Speedo woont sinds een half jaartje bij Harco en vertegenwoordigt Harco’s “hang naar de natuur”. Alle personages op Speedo na lijken verrot. Maar zelfs Speedo blijkt uiteindelijk niet zo zuiver op de graad. 

Chra verlangt naar de puurheid van Speedo. Zo erg zelfs dat ze zich op een gegeven moment letterlijk op hem stort. Chra is wanhopig. Ze zit in een verschrikkelijk huwelijk en wordt van binnenuit opgevreten door kanker. Haar man zorgt voor haar meer uit gewoonte dan uit liefde. Hij zal dat doen tot haar botten in de koude grond liggen.

Harco krijgt niet de vleselijke liefde die hij verlangt van Speedo en in zijn werk lijkt hij ook niet te slagen. Het ontbreekt hem aan doorzettingsvermogen. Op het einde van het stuk gaat Speedo terug naar Chili om daar te trouwen met zijn jeugdliefde, een vrouw nota bene. Harco blijft alleen achter zonder liefde en zonder werk.

Geslacht Geslacht Geslacht

Na deze voorstelling gezien te hebben vraag ik mij af wat de noodzaak van dit stuk was. De personages hebben mij niet weten te raken. Er wordt vanaf het begin heel explosief gespeeld en zo hebben de spelers, en vooral Carine Crutzen in het eerste kwartier al hun kruit verschoten. De tekst zou interessant kunnen zijn, er wordt gesproken van een poëtische tekst, ware het niet dat er zo snel wordt gesproken dat je geen tijd hebt om de tekst te laten bezinken. Ook zit er in het spel nauwelijks een rustmoment.

Het is raar want deze spelers zijn zeker niet onverdienstelijk. Het decor ziet er niet slecht uit en schrijver Rob de Graafis ook niet verkeerd. Toch is deze voorstelling niet geslaagd. Wellicht zit het in de letterlijkheid waarvoor door regisseur Ger Thijs gekozen is. Er worden teveel rode deuren rood geverfd. Daardoor gaat het verhaal slechts over lokale luxeproblematiek. Misschien als er  een meer metaforische aanpak was geweest had die meer kunnen zeggen over de het zielloze verlangenloze van een westers welvaartsmens.

Het Toneel Speelt


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.