Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TOM BEEK BLOGT

19 April 2009

Helden


“U speelt net zoals Michael Brecker!”, hoor ik wel eens na een concert. Was het maar waar meneer. Het is op zijn minst enthousiast bedoeld natuurlijk. Een geanimeerd gesprek over onze gemeenschappelijke liefhebberij is meestal het gevolg, wat ik veel belangrijker vind dan koppig stelling te nemen. Muziek is een uitlaatklep, ook het praten erover. Keihard stelling nemen hoort in die sfeer niet thuis. En het mag ook gezellig blijven.

Nog even voor de duidelijkheid: met de vergelijking doen wij de heer Brecker pijnlijk tekort. Het goede nieuws is dat ik mezelf ook tekort doe, door mijzelf te vergelijken met anderen. Ieder mens is volkomen en uniek. Ieder individu is een even oorspronkelijke als onlogische mix van invloeden, persoonlijkheid, zeggingskracht, technische achtergrond, etc. Dit is geen wereldnieuws natuurlijk. Maar u kunt zich voorstellen dat ik, die op het punt staat een cd uit te brengen, me in deze periode hiervan extra bewust ben.

In de jazzwereld, die sterk door tradities wordt bepaald, geldt het eren van je beroemde voorvaderen als een teken van respect, waar vooral niet op bezuinigd mag worden. Bekijk maar eens het kopje ‘Sounds like..’ in een willekeurig MySpace-profiel of een Thank You-pagina in een cd-hoes. Als we maar niet denken dat de Artiest zijn homies vergeten is! Familie, vrienden, collega’s, leraren en last but not least: de schoonmaker van de platenmaatschappij, die op het goede moment ‘sounds great!’ riep, toen je zingend in het marmeren toilet van Universal Records de laatste hand legde aan je nieuwe hit.

Ik ben geen haar beter. Ik doe fanatiek mee in discussies over welke take van Joe Henderson’s ‘In ‘n Out’ nou de beste was. Het kiezen van je bronnen is van vitaal belang in je ontwikkeling als kunstenaar. Wie tot aan zijn zeventiende zijn muzikale horizon voornamelijk heeft verrijkt met de live-dvd’s van Marianne Weber, maakt nou eenmaal weinig kans op het Prinses Christina Concours. Daar heb je geen statistieken bij nodig.

Uiteindelijk is de drang van de artiest om zichzelf te bevrijden van al die invloeden, juist datgene waar je artistieke persoonlijkheid het sterkst door wordt gevormd. Dat is de charme. Het ‘randje’. Dat ene, wat iemand zo bijzonder maakt. En daar mag je je hele leven over doen. En dan ben je nóg niet klaar. Maar dat maakt niet uit, als je maar durft te kiezen voor jezelf.



=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.