Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: CABARET

20 Februari 2009

Alex Klaassen: een verbijsterend talent

Alex Klaasen Alex Klaasen Alex Klaasen
Door Suzan Vermeulen met foto's van Bob Bronshoff

De zaal stroomt vol. Het regent buiten en in de kleine hal van de Kleine Komedie klinkt opgewonden geroezemoes. Naast de gewone theaterliefhebber betreden ook Youp van het Hek en enkele andere professionals de zaal, allen in afwachting van Alex Klaasens eerste solo. Want Klaasen is alleen. Eindelijk. Af en toe alleen zijn is belangrijk, vindt hij. Daar moet je van genieten, zelfs in je eentje. De zaal is stijf uitverkocht, dus helemaal alleen is deze opkomende ster niet. En als hij het podium betreedt, barst het eerst applaus al los.

Je kent Alex Klaasen waarschijnlijk wel. Misschien niet van naam, maar vast en zeker van gezicht. Hoewel ook dat niet helemaal hoeft te kloppen. Als ware kameleon zette hij in Kopspijkers de meest levensechte muzikale parodieën neer.

Het afgelopen seizoen was deze duizendpoot in de televisiehit Gooische Vrouwen te zien, als de nichterige stylist Yari. Tevens tourde hij met zijn eigen musical Verplichte Figuren door het land. Klaasen werkte daarvoor met Arjan Ederveen, stond o.a. in de musicals Tsjechov, Heerlijk Duurt Het Langst en Jan Jans en de Kinderen en was de helft van het cabaretduo Klaasen en Sandifort. Na vele jaren ‘samen’ met collega’s op het podium te hebben gestaan, werd het tijd voor een one-man-show onder de passende titel: Eindelijk alleen.

In een gestreepte boxershort, een blauw hemd en een ochtendjas loopt Klaasen doelbewust naar de microfoon en knalt er het eerste muzikale hoogstandje uit. Als een ware Jacques Brel bezingt hij ‘Joie de Vivre’ en de sfeer komt er goed in. De tekstuele kwinkslagen doen vermoeden dat we een cabareteske en dubbelzinnige show tegemoet gaan en dat is deels ook het geval. Met ogenschijnlijk gemak schakelt Klaassen van het ene typetje naar het andere. Zonder attributen en aanpassing van zijn kostuums. Alle personages hebben gemeen dat zij een bepaalde vorm van eenzaamheid verbeelden. De apathische paaldanslerares Chantal en de Ode aan de Drol vormen enkele hilarische hoogtepunten. Dubbelzinnigheid scoort en ondanks dat de platheid op de loer ligt, blijf je continu geboeid en wordt het nergens smerig.

Seksuele en suggestieve teksten doen het goed bij het publiek, maar datzelfde publiek is muisstil als Klaasen de dakloze laat vertellen over zijn dode liefje Natasja. Met een apart accent en puur fysiek acteren vergeet iedereen dat Alex Klaasen op het podium staat. Hij verstaat de kunst van de geloofwaardigheid en er wordt collectief een brok weggeslikt. Datzelfde gebeurt bij zijn fenomenale vertolking van de 80-jarige die eindelijk zijn vrouw kan begraven en zijn eigen leven kan leiden. De lach en de traan vechten om voorrang.

Alex Klaasen is een verbijsterend talent. Hij heeft een verbijsterend talent. Zijn stem is immens. Met groot gemak zingt hij een Kinderen Voor Kinderenliedje in opera-stijl. Maar dan wel als bas én als sopraan tegelijk. Hij beheerst zijn lichaam en stem zo goed dat niets te gek is. Van ingetogen ballades tot overdreven bombastische musicalparodieën. Zijn fysieke spel is net zo fascinerend. Zonder andere middelen dan zijn eigen lichaam verandert hij van de ene op de andere tel in een totaal ander persoon. Een persoon van vlees en bloed. Alex Klaasen raakt. Hij mag dan wel alleen zijn, het publiek lag aan zijn voeten!


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.