Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

18 Januari 2009

Supermodel de musical: oppervlakkige schoonheid

Supermodel Supermodel Supermodel
Door Suzan Vermeulen met foto's van Saskia Bagchus

‘Het creëren van een nieuwe musical is een lang, spannend, maar vooral ontzettend leuk avontuur.’ Hiermee opent bedenker, scriptschrijver en regisseur Eugène Jans het programmaboek van ‘Supermodel de musical’. Na acht jaar heeft hij zijn droom waar gemaakt, met behulp van het Jort Kelders televisieprogramma ‘Dragons Den’. Daar vond hij de investeerders die van zijn fantasie de realiteit konden maken en op 11 januari 2009 was het zover. ‘Supermodel de musical’ ging onder overweldigende belangstelling van fashionminnend Nederland in première in hotel Krasnapolsky in Amsterdam.

Het is af. Het is helemaal af. Fotografen op de rode loper en prachtige BN-ers in oogverblindende creaties. In de fantastisch ogende spiegelzaal van hotel Krasnapolsky wacht het première publiek vol spanning op wat komen gaat. De lichten gaan uit, de spots gaan aan…

‘Supermodel de musical’ is een vrolijke muziektheatervoorstelling waarin we het wel en wee van modellenbureau Supermodel voorgeschoteld krijgen. Jonge, mooie mensen krijgen de kans van hun leven, maar komen in aanraking met haat, nijd, list en bedrog. De glitter en glamour is schone schijn en de weg naar de spetterende modeshow van ontwerpster Donna van Dijke (Inge Ipenburg) is er eentje met de nodige hobbels. Helaas is dat ook het geval bij de voorstelling zelf.

Supermodel

De fashionwereld krijgt vaak het predicaat oppervlakkig en leeghoofdig te zijn: een mooie buitenkant, maar niets van binnen. Helaas is dat ook van toepassing op ‘Supermodel de musical’. Prachtige, getalenteerde zangers, fenomenale kostuums en een ingenieus decor zijn niet genoeg om een voorstelling tot een succes te maken. Het script rammelt aan alle kanten en ontstijgt helaas het middelbare schooltoneel amper. De dialogen missen elke diepgang en geven de acteurs weinig tot geen ruimte voor geloofwaardig spel. De manier waarop de bestaande popsongs in het verhaal zijn verweven, is een te makkelijke. Na een korte dialoog komt het intro van het nummer dat vervolgens in zijn originele vorm gecoverd wordt. De tekstbehandeling en intentie gaat daarbij regelmatig verloren. Wel moet worden opgemerkt dat de stemmen van de cast bijzonder sterk zijn. Met één uitzondering. Actrice Inge Ipenburg neemt het nummer ‘This is my life’ voor haar rekening en moet het publiek daarmee Shirley Bassey doen vergeten. Haar vocale kwaliteiten zijn echter lang niet toereikend genoeg en de keuze van dit nummer is begrijpelijk, maar daardoor wel een hele foute. Het arrangement helpt haar niet. Het is tenenkrommend en misstaat niet als auditief liftbehang. Een advies naar de artistieke leiding: schrappen.

Supermodel

In het maakproces van ‘Supermodel de musical’ werden geen duidelijke keuzes gemaakt, behalve op het uiterlijke vlak. De kostuums werden ontworpen door Ronald Kolk en hij is de ster van de avond. Wat een briljante vondsten. De modeshows worden ondersteund door de dansers en de steengoede covers van ‘Rock me Amadeus’ en ‘Gaya’ werken hier ineens wel. Het publiek staat op die momenten op de stoelen. Maar een modeshow is nog geen musical en daar hebben de makers zich op verkeken. Regie en script ontberen diepgang en het is duidelijk dat daar ervaring mist. Daardoor wordt de cast, die voornamelijk bestaat uit zangers/dansers, aan zijn spellot overgelaten. Het lukt hen niet de personages geloofwaardig neer te zetten en zelfs doorgewinterde actrice Inge Ipenburg verdrinkt in clichés. De elementen zang, dans, spel en vormgeving worden niet verweven en blijven afgebakende eilandjes. Jammer genoeg haakt het publiek daardoor halverwege af en vervalt in een raadspel ‘welke popsong volgt er nu op de dialoog’.

Is er alleen maar kritiek op deze voorstelling? Nee. Het is overduidelijk dat ‘Supermodel de Musical’ met veel liefde en inzet is gemaakt. En Supermodel de musical is een plaatje. Dat staat vast. Maar het is ook duidelijk dat het maken van een dergelijke veelomvattende theaterproductie op artistiek vlak geen kattenpis is. En helaas zijn er op dat vlak te veel belangrijke steken gevallen.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.