Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

31 Oktober 2008

The last shadow puppets: Jonkies van nu produceren spraakmakende jaren '60 muziek

Last Shadow Puppets Last Shadow Puppets Last Shadow Puppets Door Aukje met foto's van Last Shadow Puppets
Paradiso, 20 oktober 2008 

Negentien waren ze toen elkaar ontmoetten. Alex Turner als zanger van de succesvolle Arctic Monkeys en Miles Kane als zanger van The Rascals. De laatste stond in het voorprogramma van de eerste. Ze werden vrienden, djamden backstage en begonnen met het schrijven van nummers. Gewoon voor de lol. Maar de nummers klonken zeer goed en een zijproject was snel geboren.

Inmiddels heeft dit zijproject grootste vormen aangenomen. De naamsverandering (van 'The Turner and Kane Project' naar 'The Last Shadow Puppets') en een nieuwe cd die in april dit jaar uitkwam werden zeer goed ontvangen. “De band van het jaar,” riep men, een terecht etiket dat verwachtingen schept.


Zo ook tijdens live-concerten, zoals in Paradiso op maandag 20 oktober. Het toegangskaartje is aan de dure kant, maar het publiek krijgt waar voor zijn geld: naast de twee heren, een drummer (producer James Ford), een toetsenist en een bassist heeft op het podium een 16-koppig orkest (inclusief dirigent) plaats genomen. Wie denkt dat een orkest alleen maar ingeschakeld is voor het lichtvoetige werk heeft het mis. Ze maakt de muziek nog opzwepender dan ze al is, voegt dramatiek toe en maakt het geheel bombastischer. Een grote toegevoegde waarde, waarmee de band zich duidelijk onderscheidt van andere soortgelijke bands.

De muziek voert ons mee terug naar de jaren '60. Een link met The Beatles is snel gemaakt. De langharige koppies, het nette voorkomen (Turner in leren jasje en zwarte nette broek, Kane in pak), de samenzang en het Engelse accent. Ze wagen zich zelfs aan een cover van The Beatles: “I want you”, die met verve wordt gebracht en qua uitvoering tot de beste nummers van de setlist gerekend kan worden.

Optreden met een orkest heeft als consequentie dat er weinig ruimte is om te freewheelen. Opvallend genoeg beweegt Alex Turner, die bij optredens met zijn Arctic Monkeys zich niet aan interactie met het publiek waagt en nooit verder komt dan de woorden 'thank you', zich ondanks die beperking redelijk vrij op het podium. De sterke vriendschappelijke band tussen Turner en Kane is kennelijk genoeg om van Turner een jongen te maken die het publiek vraagt hoe het gaat, nummers aankondigt en grapjes maakt. Maar wanneer hij zonder gitaar solo zingt, kruipt hij terug in zijn schulp. Zijn ogen laten de grond niet los en het introverte karakter is duidelijk zichtbaar. Kane daarentegen beschikt over meer charisma en is makkelijker in het bespelen van het publiek.

Aan het eind van de set lijkt Turner zelfs vermoeid. Hij zet de prachtige ballad 'My mistakes were made for you' met een tekst die menig gevoelige snaar raakt niet overtuigend neer in tegenstelling tot Kane, die tot het eind van de setlist het publiek meeneemt in de lyrische teksten. Het is maar een kleine smet op de avond, die over het geheel genomen vooral imponeert door de stevigheid van de band met orkest, de goede nummers en de samenzang van Turner en Kane. Hier staan twee broekies met een professionele neus voor sterke composities en teksten, voor opvallende covers (o.a. Paris Summer van Nancy Sinatra en Memories van Leonard Cohen) en voor wat het publiek wil. Dat publiek vreet ze op. Laat zich ontroeren en meevoeren. Het is duidelijk: deze heren hebben veel stof doen opwaaien met hun zijproject. Live maken ze de verwachtingen waar. Het is op en top genieten van wat ze teweeg brengen en stiekem wordt vooruit gekeken naar een vervolg. Bij hoeveel succes wordt een zijproject een hoofdproject? 

http://thelastshadowpuppets.com/

http://www.myspace.com/thelastshadowpuppets


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.