Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

18 Februari 2008

Vitale Johan Heesters beroert honderden in De Flint

Johan Heesters
Door Richard van de Crommert met foto's van Feije Riemersma
(klik voor vergroting)


Johan Heesters stond afgelopen zaterdag voor een bomvolle Flint. De oudste nog optredende artiest ter wereld kreeg het publiek als vanzelf aan zijn voeten. Van zijn ontroering na al die jaren weer in Nederland te kunnen optreden, kreeg ik aan het begin van zijn optreden tranen in mijn ogen. "Ik ben zo gelukkig dat ik nu nog in mijn geboortestad mag optreden", sprak de 104-jarige zanger, terwijl hij tegen een zwarte vleugel stond aangeleund. Een biertje stond achter hem verscholen. Het publiek juichte "Jopie Jopie", zijn koosnaam in Duitsland.

Heesters liet het zich welgevallen en zette als eerste lied "Oh Mooie Wester" in, dat hij in 1934 onsterfelijk maakte in de film 'Bleeke Bet'. Het bleek zijn laatste filmrol in ons land. Pakkender kon zijn optreden niet beginnen. Al zijn verlangen om weer eens op een Nederlandse b ¼hne te mogen staan, zat in dit lied besloten. Hoe langer het optreden duurde, hoe relaxter Heesters werd. Het gevoel voor show zit in zijn tenen, hoe minimaal de bewegingen van de bijna blinde Heesters ook waren. Het getuigde van absoluut showgevoel dat hij zijn linkerbeen theatraal voor zijn rechter zette. En grapjes maakte. Ook aan zijn stem mankeerde niets. Met het grootste gemak van de wereld gooide de bejaarde er een paar uithalen tegenaan. Wel trad zijn pianist zo nu en dan op als souffleur en 'fluisterde' de operettezanger, die in Duitsland een absolute sterrenstatus geniet, zo nu en dan de eerste woorden van het nieuwe couplet in.

In ons land trad Heesters onder andere op met Louis Davids en Willy Walden, zowel in Theater Carré als in het ter ziele gegane Paleis voor de Volksvlijt. De laatste Nederlandse artiest die met Heesters optrad, was illusionist Hans Klok. Zij trokken met het Groot Russisch Staatscircus enkele maanden door Duitsland. Flint-directeur Pieter Erkelens had zich voor de gelegenheid in een wit pak gestoken. En droeg zilveren schoenen. "Ik had het theater wel drie keer kunnen vullen. Zoveel belangstelling was er voor het optreden van Heesters", liet hij weten.

Johan Heesters

Tijdens het optreden werd ook stilgestaan bij het bezoek van Heesters aan Dachau, op 21 mei 1941, waarover de zanger verklaarde dat hij zich er voor schaamt. Aansluitend droeg hij het gedicht 'Het zijn droeve tijden als de oorlog loeit' voor. Het bezoek aan Dachau was reden voor demonstranten om bij de ingang van De Flint te protesteren. Zij scandeerden 'Heesters Raus' en hadden spandoeken bij zich met de tekst 'Nooit Meer Fascisme'. Naar enkele gasten werden eieren gegooid. Maar dat bleef het enige moment dat de politie moest ingrijpen. De rij voor De Flint was door alle commotie ellenlang. Iedereen moest een kopie van zijn paspoort laten maken en door een detectiepoortje naar binnen. Om de wachttijd wat te veraangenamen, werd in de rij koffie uitgedeeld.

Over de rol van Heesters, die in 1934 in Duitstalig gebied ging wonen, is veel te doen geweest. De zanger had banden met de nazi's. De Duitse dictator Adolf Hitler bracht regelmatig een bezoek aan de optredens van de Nederlander. Aan de andere kant is Heesters nooit partijlid geweest, laat staan oorlogsmisdadiger. En in 1938 bood hij een uit Duitsland gevluchte Joods theatergroep onderdak in Nederland aan. Door de nazi's werd Heesters enige tijd verboden om op te treden omdat hij in Nederland samen met Joden op het toneel had gestaan.

Van de dreiging van demonstranten dat ze twintig kaartjes voor de show wisten te bemachtigen, was tijdens het optreden niets te merken. Wel waren een stuk of twintig beveiligingsmensen aanwezig in het theater. Het hele concert verliep soepel. In de finale was ruimte gemaakt voor een lied uit Die Lustige Witwe, een publieksfavoriet waarbij druk werd meegehumd. Maar de avond werd Hollands besloten met de klassieker 'Daar Bij Die Molen', dat bekend werd in de versie van verzetszanger Willy Derby. Het werd door het aanwezige publiek uit volle borst meegezongen. Voor hen was Heesters deze avond een held.

Johan Heesters - website
Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.