Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

4 Februari 2008

Verrukkelijke ratjetoe in Hamels Snow White

Snow White Snow White Snow White
Door Annemiek Barnouw met foto's van Marco Borggreve (klik voor vergroting)

Als een sprookje in 1967 herschreven wordt, dan zijn de hoofdpersonen getransformeerd tot personages van hun tijd: Sneeuwwitje heeft gestudeerd, is feministisch en heeft er genoeg van voor de zeven dwergen te zorgen, de zeven dwergen zelf werken als glazenwassers en blikken Chinees babyvoedsel in en Paul, de prins, weet eigenlijk niet zo goed wat hij moet met zijn leven.

Dat laatste geld eigenlijk voor alle hoofdpersonen: niemand weet wat hij wil. Zowel Snow White als hoofddwerg Bill proberen hier wat aan te veranderen. Bill besluit dat hij niet meer aangeraakt wil worden, door niemand, ook niet door Snow White. Snow White begint met het schrijven van poëzie en ze hangt op een kwade dag haar haar uit het raam in de hoop dat de prins waar ze eigenlijk al heel lang van droomt erin zal klimmen. De andere dwergen zijn eigenlijk nog erg gelukkig met de verzorging door Snow White en de douche die ze beurtelings met haar mogen nemen. Zij proberen een list te verzinnen om het tij te keren. Helaas lukt dat niet. Snow White

Prins Paul ziet het haar van Snow White, maar durft er niet in te klimmen, want er zit waarschijnlijk een vrouw aan vast. Hogo de Bergerac daarentegen is inmiddels uitgekeken op zijn vriendin, de boosaardige Jane en hij wil zijn geluk bij Snow White beproeven. Snow White valt voor de charmes van Hogo en Jane probeert haar daarom te vermoorden met door haarzelf gedestilleerde appelwodka. Paul weet als een echte prins Snow White te redden door de wodka tijdens een hilarische mambo op te drinken, maar helaas overleeft hij zijn enige heldendaad niet. Ondertussen komen de dwergen erachter dat Bill het vuur onder de Chinese babyvoeding uitgezet heeft. Dat is onacceptabel, dus schakelen ze Hogo in om Bill op te hangen. Als ook Bill dood is, kiezen de dwergen Hogo als de nieuwe hoofddwerg en gaan de volgende morgen met Hogo op pad om ramen te lappen.

Micha Hamel bewerkte het boek Snow White van Donald Barthelme tot een 21e eeuwse tragische operette. Een operette is in principe een lichtere opera, en met behulp van een palet vol muziekstijlen lukt het Hamel het tragische verhaal om te toveren tot een redelijk luchtig geheel. Vooral de zeven dwergen zijn met hun heerlijke zeven mannenstemmen een goed instrument voor verschillende muziekstijlen en verschillende klanken. Ook het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaar is zo bezet dat het een heel scala aan verschillende klanken kan produceren: strijkers, een band, elektronica, een klavecimbel en koper. Deze verscheidenheid aan instrumenten neemt ons mee door de hele muziekgeschiedenis: serieuze aria’s, popmuziek, closeharmony, jazz, improvisatie, pentatonisch en alles met een logica en een gemak als de shuffle van je iPod. Ook de stemmen lijken zich moeiteloos aan te passen aan de verschillende stijlen. Met name Rebecca von Lipinski (Snow White), Frances Bourne (Jane), Joseph Schlesinger (Paul) en Michael Kraus (Hogo) maakten veel indruk.

Snow White

Ook visueel is deze tragische operette overweldigend. In de grote keuken op het toneel maakt de moeder van Jane een appeltaart klaar en doet iedereen zijn gewone dagelijkse dingen. En, zoals in menig huishouden gebeurt, blijft vervolgens alles liggen waar het gebruikt wordt. Dat betekent dat het podium in bijzonder prettige chaos ontaardt. Deze chaos past goed bij het ontheemde gevoel dat al deze mensen, die niet weten wat ze willen, moeten hebben. Snow White verandert van een huisvrouw in peignoir tot een echte vamp, maar is aan het eind van de voorstelling wel een gebroken vamp. De dwergen creëren een groot deel van de chaos, maar begrijpen eigenlijk niet wat er allemaal gebeurt en al helemaal niet wat hun rol in alle gebeurtenissen is.

Aan het eind van de voorstelling ligt het podium vol met rotzooi en ook je hoofd zit vol met alle verhaallijnen en indrukken die de paar uur daarvoor op je afgevuurd zijn. Het is helemaal duidelijk dat je niet een gezellig verhaaltje op frisse en vrolijke muziek zoals in een gewone operette gekregen hebt. Wat je wel gekregen hebt is een heerlijke, dynamische voorstelling, die absoluut de moeite waard om te zien. Dit nieuwe werk van Micha Hamel is de komende weken nog op verschillende plaatsen in het land te zien.

Nationale Reisopera - website
Gebruikte Tags: , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.