Onderwerp: MUSICAL, VERWACHT
28 Januari 2008
Perspresentatie van Pinokkio door Studio 100
Door Chantal van den Boogaard met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Studio 100 brengt de musical Pinokkio nu ook in Nederland op de planken. Na de successen van de musicals 'Sneeuwwitje', 'Doornroosje', 'de drie Biggetjes' en 'de Kleine Zeemeermin' is nu de beurt aan Pinokkio. In Vlaanderen trok de musical reeds 75.000 bezoekers. De voorstelling zal van dinsdag 12 februari tot en met maandag 4 mei 2008 in 21 theaters te zien zijn. Woensdagmiddag gaf Studio 100 alvast een voorproefje en stelde de voltallige cast aan de pers voor, inclusief alle 48 jeugdige spelers.
Het script is van Gert Verhulst, Danny Verbiest & Hans Bourlon i.s.m. Walter Van de Velde en de muziek is gecomponeerd door Johan Van den Eede. De regie ligt in de handen van Jasper Verheugd. De hoofdrollen worden vertolkt door Bill van Dijk (Grimaldini), Wieneke Remmers (De Blauwe Fee), Cees Heyne (Gepetto), Peter Thyssen (Fox-Trot) Simon Zwiers (Raoul) en K3's Kristel Verbeke (Nina de Ballerina, het geweten). Anne Delïen is te zien als 'Pinokkio'. In 2002 en 2006 was de musical al te zien in de theaters. Maar sinds dien heeft de musical, onder de bezielende leiding van regisseur Jasper Verheugt, de nodige wijzigingen ondergaan. Hij bedacht een volledig nieuw concept met als inspiratiebron de Italiaanse theatervorm "Commedia dell'Arte". “Commedia dell'Arte” is de gebruikelijke naam voor het Italiaanse geïmproviseerde typentoneel van de 16e tot 18e eeuw. Daarmee blijft hij in de Italiaanse traditie.
Kenmerkend voor de “Commedia dell'Arte” is dat in de toneelstukken (komedies) steeds dezelfde personages met steeds dezelfde naam, een direct herkenbaar uiterlijk en eenzelfde karakter optreden. Deze of vergelijkbare personages, zijn terug te vinden in de musical Pinokkio in een tiental vaste rollen die door middel van karikaturale kostuums tot leven komen.
Het decor sluit hierbij aan. Het is een (straat) theatertje. Als je goed kijkt, zit de hele voorstelling erin verwerkt. Van circus en school, tot walvis en Luilekkerland. De zwart-wit tinten die veelvuldig worden gebruikt in de kostuums en het decor, verwijzen naar het goede en het slechte. Iets waarvan Pinokkio het verschil moet leren ondervinden. Naast het decor en de kostuums is de stijl van de “Commedia dell'Arte” ook terug te vinden in de rekwisieten en in de speelstijl.
Het oorspronkelijke verhaal van Pinokkio (Italiaans voor "stukje pijnboom") werd geschreven door de Italiaanse schrijver Carlo Collodi (pseudniem voor Carlo Lorenzini). Van 1881 tot 1883 verschijnen de verhalen onder de titel “ La Soria d’un Burattino”, als feuilleton in een Italiaans tijdschrift voor kinderen. In 1883 werd het verhaal in romanvorm uitgegeven onder de titel “Le aventure di Pinocchio”. Het boek werd onmiddellijk een succes en werd al gauw in veel talen vertaald (in 1915 verscheen de Nederlandse versie).
Pinokkio is een opstandige, rebelse marionet die op moest groeien tot een serieuze jongen. Het verhaal wordt, in tegenstelling tot veel andere kinderverhalen uit die tijd nooit echt moraliserend. Zijn rebellie wordt door de schrijver nooit veroordeeld. In de vele spin-offs die het verhaal al gauw kende, gebeurde dit doorgaans wel.
Her originele verhaal kent, doordat het oorspronkelijke als feuilleton geschreven is, veel korte verhaallijnen. Op andere punten is het verhaaal, volgens hedendaagse normen, juist weer langdradig.
In de musical is de complexiteit van het verhaal teruggebracht tot een verhaal meet één verhaallijn, dat door kinderen goed gevolgd kan worden. Het verhaal draait enkel om Pinokkio die het verschil moet leren tussen goed en kwaad, om uiteindelijk een levende jongen te kunnen worden. Jasper Verheugt heeft er veel herkenbare en spannende elementen ingebracht die de doelgroep aanspreken.
De krekel, het geweten, is vervangen door Nina de Ballerina (Kristel Verbeke van K3). Nina de Ballarina is een popje van een muziekdoosje uit het atelier van Gepetto. Zij is door de Blauwe Fee tot leven geroepen om het geweten van Pinokkio te zijn. Het personage Trot is een pop geworden, een domme dodo. Deze vogel is eigenlijk een uitlaatklep voor Fox die een beetje schizofreen is. Hij verschuilt zich achter zijn pop. Via Trot zegt hij dingen die hij eigenlijk niet mag of kan zeggen. Ze leven samen van het beliegen en bestelen van mensen.
De kostuums zijn ontworpen door Joëlle Meerbergen. Voor Pinokkio en Gepetto is gekozen voor aardse en natuurlijke kleuren. De ledematen van Pinokkio zijn van een minder flexibel materiaal meet een houtprint, waardoor hij nog meer op een echte houten marionet lijkt.
De andere hoofdrolspelers gaan elk gekleed in een eigen felle kleur. Naast de Blauwe Fee uit het oorspronkelijke verhaal, worden Rode Raoul, de Circusdirecteur en Groene Grimaldini, de kinderlokker van Luilekkerland, geïntroduceerd. Fox en zijn sprekende pop Trot gaan gekleed in het geel.
De felgekleurde figuren staan voor de verleidingen die Pinokkio op zijn pad tegenkomt en moet weten te weerstaan.
Nina de Ballarina, het geweten van Pinokkio, is in het zwart/wit gekleed. Hierin komt het wikken en wegen tussen goed en kwaad weer naar voren.
Het ensemble gaat gekleed in Commedia dell’Arte-stijl. Als theatergezelschap is dat in zwart/wit met verschillende maskers. Voor de rollen die zij spelen zijn er, net als in de commedia dell’Arte, een tiental vaste rollen. Deze rollen komen door middel van karikaturale kostuums tot leven.
De kinderen spelen in deze musical een belangrijke rol. In totaal spelen er 48 kinderen mee aan de musical. Ze zijn allemaal gecast uit een landelijke auditie, in totaal namen er meer dan 500 kinderen deel aan de auditie. De lange weg van casting tot meespelen in de musical is te volgen in de serie “Op zoek naar Pinokkio” die sinds woensdag 9 januari te zien is op Z@pp, bij de Tros op Nederland 3.
De kinderen zijn komen uit heel Nederland en zijn tussen de 8 en 17 jaar. echte natuurtalentjes. Elke woensdag- en zaterdagmiddag hebben ze zang-, dans- en spelrepetities. Deze lessen en repetities volgen zij afzonderlijk van de volwassen spelers. De jeugdige spelers zijn drie weken eerder begonnen dan de volwassen spelers.
De kinderen beleven duidelijk veel plezier aan de repetities en hun deelname aan de musical. De onderlinge sfeer is erg goed. Studio 100 ziet er nauwlettend op toe dat de kinderen dat plezier blijven beleven. De kinderen moeten het als een liefhebberij blijven ervaren en hun enthousiasme behouden. Hiervoor was al tijdens de audities veel aandacht.
Een goed verhaal, een decor en kostuums allemaal in dezelfde Italiaanse traditie. Een grootse cast. Veel oog voor detail en een geweldige presentatie. De musical Pinokkio belooft een groot succes te worden. Kijk voor de speellijst op de website.
Pinokkio - website