Onderwerp: DIRTY DANCING WEBLOG
11 Januari 2008
Sexy benen in tl-licht...
Gekkenhuis: ik heb de wereld van de grote musicals betreden! Zondag afscheid genomen van m'n vorige productie, maandag vrij en dinsdag vol verwachting op weg naar Focus, de Amsterdamse 'repetitiefabriek'. Voor deze eerste repetitiedag is een gehele verdieping gereserveerd voor Dirty dancing, want ..... de media komen. In grote getale zijn ze komen opdagen: brutale fotografen, aardige cameramannen en nieuwsgierige journalisten. Op een stoel naast Anouk van Nes gezeten, bekijk ik het allemaal en baal ervan dat ik vandaag niet wat meer aan mijn kapsel heb gedaan.
Niettemin kijk ik m'n ogen uit bij dit enorme circus en voel me fijn in mijn rol van Lisa, 'het zusje van...'. Alles is perfect georganiseerd met een ruimte waar alle interviews worden gehouden en een grote studio volledig in de stijl van de productie: roze posters, roze glazuurkoeken en een ontzaglijke roze taart. Op een lijst staat wie welke interviews gaat doen en iedereen krijgt een eigen persbegeleider toegewezen die ervoor zorgt dat je op tijd aan de juiste tafel zit. Ik vind het een bijzondere gewaarwording dat er de hele dag gesproken wordt over iets wat er nog niet is, de voorstelling zelf. Rond 14.00 uur is de pers weg, gaan we aan de slag en zie ik wat een enorm aantal mensen er verbonden is aan deze show. Allereerst een klein tiental uit Engeland dat ervaring heeft met het op de planken brengen van Dirty Dancing en verder nog tientallen die naast de castleden bij deze productie betrokken zijn.
We beginnen met een uitgebreide uitleg van regisseur James Powell en set designer Stephen over het decor waar we in en vooral op gaan werken. Veel technische studie is vooraf gegaan aan het bouwen van een vloer waarvan delen omhoog en/of omlaag kunnen en/of kunnen draaien om alle settings voor de scènes te kunnen creëren. Het is fantastisch dat die vloer al in de studio ligt zodat wij er de komende weken voluit op kunnen repeteren. Zeker niet ten overvloede bij zo’n geavanceerde vloer krijgen we ook uitgebreide veiligheidsinstructies en we eindigen met een oefening: overstappen van een stilliggend op een draaiend deel. Charmant is het nog allerminst, maar oefening baart kunst, toch?
Inmiddels zijn we begonnen met vanaf het begin de voorstelling in de ruimte te gaan zetten. Dit houdt in dat de regisseur iedereen vertelt wat hij of zij waar moet doen en vervolgens proberen we dat allemaal tegelijk vloeiend uit te voeren. Vrijwel iedereen heeft hierin een aandeel en de scènes volgen elkaar heel snel op. De show bestaat bijna geheel uit korte scènes die bijna allemaal een underscore van bestaande muziek hebben. De timing van zowel de bewegingen als de tekst moet dus heel strak zijn. Tussendoor wacht je tot je weer aan de beurt bent en leer je langzamerhand de namen van alle collega’s kennen, 39 stuks. Tijdens deze repetities zitten er zo’n twintig mensen aan tafels en die zijn allemaal vanuit verschillende oogpunten bezig met wat er gebeurt. Het is een groots format dat uiteindelijk tot in het kleinste detail moet kloppen.
Met prachtige choreografieën stelen de dansers, die al een week hebben gerepeteerd, de show. Ballroom- en Latindansers uit Australië, Amerika en Frankrijk maken deel uit van de groep en ik kijk m'n ogen uit. Het is mooi en sensueel, zelfs in irritant tl-licht. Vandaag mocht ik zelf meedoen met een klein dansje. Al is het niet te vergelijken met het echte werk, in mijn rol van de overenthousiaste Lisa leef ik er helemaal van op.
Noortje
Dirty Dancing - website
Alle artikelen van Noortje Herlaar zijn hier te vinden in het Dirty Dancing Weblog.