Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FAME LOG, Williams weblog

13 December 2007

Over cue's en genante momenten



Hallo Allemaal! Vandaag alweer begonnen met de vierde week en geloof het of niet. de hele show staat al in de grondverf. Dat wil zeggen dat het hele script minstens 1 keer is gerepeteerd. Tuurlijk zijn er nog kleine stukjes die onduidelijk zijn en stukjes dans die nog scherp gezet moeten worden, maar het gaat zeker de goede kant op.

Op tijd naar bed
Wat misschien wel leuk is om te vertellen is hoe je zo'n drukke periode ervaart. Wat veel mensen misschien vergeten is dat je zo hysterisch bezig bent, qua fysiek en zeker ook mentaal, dat je sociale leven op een laag pitje komt te staan. Het is vooral belangrijk om na zo'n lange dag goed en gezond te eten, te rusten en... op tijd naar bed te gaan want 's ochtends is het weer vroeg uit de veren en om 10 uur moeten de keeltjes al weer open om lekker te zingen.

Qua cue's
Ik kreeg nog een vraag over wat cue's precies zijn. Een cue staat eigenlijk voor een seintje door de techniek. Bij ons is Lykle Hemminga hoofd techniek. Hij loopt zometeen tijdens de show backstage rond met een headset waarmee hij contact heeft met de rest van de techniek. Als er een changement plaatsvindt, dat wil bijvoorbeeld zeggen verandering van het decor, geeft hij dit door de headset aan en geeft daarmee dus een cue aan de mensen die moeten helpen met het changement. Zo heeft hij nu al de show in zijn hoofd - qua cue's - zodat hij extra goed voorbereid is om straks het theater in te gaan.

De kanjers van licht, geluid en decor
Wat ook een deel is van het werk van de techniek, en vaak komt daar het meeste werk bij kijken, is dat al het licht, geluid en decor opgezet en afgebroken moet worden. Een klein voorbeeld. Stel je voor we staan in één week in Stadskanaal, Terneuzen en Amsterdam. Maandag is de algehele vrije dag voor musicalland. Maandagnacht wordt het decor naar Stadskanaal gereden. Dan wordt er op dinsdagochtend vroeg begonnen met het opbouwen van al deze disciplines om op dinsdagavond een show te draaien. Woensdagmiddag een controleronde en woensdagavond een show draaien. Als van die show de laatste noot gezongen is en het publiek en cast fluitend naar huis gaat wordt er al stevig afgebroken door de techniek die rond een uur of drie 's nachts klaar zijn om de chauffeur meteen te laten rijden naar Terneuzen. 's Ochtends om 10 uur wordt er alweer begonnen om de hele boel weer op te bouwen om 's avonds weer klaar te zijn voor de show. Dit hele ritueel gaat door tot en met zondag en dan ben je één week en drie steden verder. Je snapt dat die jongens en meiden dus hard werken en zij zijn dan ook heel belangrijk voor de show. Zonder hen staan wij niet ieder avond te schitteren in de spotlights...

Genant moment
Ik kreeg ook een vraag over of ik wel eens een genant moment heb meegemaakt tijdens een show op het toneel. Nou ik moet zeggen dat ik tijdens Grease het meest genante maar ook één van de meest bijzondere momenten heb gehad.
Ik speelde de rol van Kenickie. Dat is de jongen in de film die met Rizzo een relatie heeft. Het gebeurde ook in de scene tussen Kenickie en Rizzo vlak voordat ze voor het eerst gaan zoenen. Cystine Carreon, die de rol van Rizzo speelde, had eerst nog een tekst tegen Danny Zuko (de rol die gespeeld werd door Jim Bakkum): ''Of ga je eerst nog met je pikkie spelen?'', waarna iedereen afliep en er een stilte viel zodat Kenickie en Rizzo tegenover elkaar stonden en elkaar in de ogen keken. Op dat moment zei een klein jongetje in de zaal: "Ga maar met je pikkie spelen", waardoor de hele zaal de slappe lach kreeg en natuurlijk de hele spanning van de scène in één klap verdween. En om dan je concentratie te houden is natuurlijk heel moeilijk. Gelukkig, omdat ik één blik in de zaal wierp, kregen we applaus en kon de scène weer verder.

De eerste doorloop
Komende week wordt spannend want donderdag gaan we voor het eerst een doorloop doen van het hele stuk. Er komen al behoorlijk wat mensen kijken zoals Albert Verlinde, de grote baas. Ik zal daar dan volgende week uitvoerig verslag van doen.

Tot dan, ciao!
William

De Nederlandse Fame - website & Hyves

Als je alle logjes van William wilt lezen klik dan hier.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.