Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, FESTIVAL

4 December 2007

Kippenvel op slotdag Crossing Border

Patti Smith I like trains Andrew Bird
Tekst en beeld van Berbera van den Hoek en Maarten Grootendorst
(klik voor vergroting)

Zaterdag was alweer de laatste dag van het Crossing Border festival en gezien de programmering lijkt het erop dat ze het met een knaller af willen sluiten. De organisatie verdient een extra pluim want deze avond was al ruim van tevoren uitverkocht. Toch was het was nergens te druk en waren er geen wachtrijen of afgesloten zalen.

Vic Chesnutt geeft de aftrap in de grote zaal. Deze singer songwriter uit Athens, Georgia krijgt op 18 jarige leeftijd een ongeluk waardoor hij in een rolstoel terecht komt. Zijn begeleidingsband heeft hij voor de gelegenheid ‘Your mamas ass’ gedoopt. Hij wisselt akoestisch af met heftige orkestrale effecten wat zijn melancholische nummers goed doen uitkomen. Veel van zijn teksten zijn auto biografisch en hij legt zoveel emotie in zijn zang dat je op momenten kippenvel krijgt. Hij sloot af met een geweldige akoestische versie van Ruby Tuesday. I like trains stond bijna tegelijkertijd met Vic Chesnutt in de Paradijszaal. Deze band uit Leeds doet de zwaarmoedige Britse popmuziek van de jaren negentig herleven, dat blijkt ook wel uit de titel van hun eerste cd ‘Elegies to lessons learnt’. Hun poëtische teksten gaan vooral over belangrijke historische gebeurtenissen uit de Engels geschiedenis zoals de grote brand van Londen en de Falkland oorlog. De heren zijn vanavond allen gekleed in zwarte pantalons, witte overhemden met zwarte band om hun arm. Het geheel werd visueel opgeluisterd door projecties die de muziek nog meer kracht geven. Door het strakke gitaarspel en de innemende stem van zanger David Martin ontstijgt I like trains het niveau van de meeste Britpop bands. Dit is een band waar we nog veel van gaan horen.

I like trains Vic Chessnut Patti Smith

Het charmante Franse zangeresje Soko staat in de grote zaal. Ze is bloednerveus omdat ze voor Patti Smith mag optreden waarvoor ze zich op een aandoenlijke manier verontschuldigd. Haar teksten zijn grappig vooral als ze zingt over baby cat ondertussen begeleid ze zichzelf op keyboard en ukelele. Door haar ontwapende houding windt ze de zaal om haar vinger en iedereen miauwt mee.

Daarna betreedt een eveneens nerveuze Patti Smith het podium van de grote zaal. Haar nervositeit wordt veroorzaakt door haar invulling van het thema Crossing Border. Ze heeft besloten een stuk voor te dragen uit Hamlet van Shakespeare. Het is geweldig om de beroemde woorden ‘to be or not to be’, wat al vaak op hetzelfde podium gebracht is, uit de mond van deze artieste te horen. ‘To be or not to be’ heeft ze juist gekozen omdat er in korte tijd veel dierbaren van haar zijn overleden en de beroemde tekst krijgt hierdoor een heel persoonlijke lading. Dit ging aan het publiek in de zaal niet ongemerkt voorbij want kon je een speld horen vallen. Na deze voordracht was het snel over met de zenuwen. Ze wisselde voorgedragen poezie o.a. van Sylvia Plath af met songs waar ze zichzelf begeleide op een akoestische gitaar. Ze vertelt dat ze nog iets nieuws wil uitproberen en zet Lou Reed’s ‘A perfect Day’ in en vraagt of de zaal mee wil zingen met het refrein. Het publiek wat tijdens het hele optreden aan haar lippen gekluisterd is werkt als een stem mee en ik heb nog nooit zo’n indrukwekkende uitvoering van dit nummer gehoord. ‘s Middags heeft ze Vic Chesnutt uitgenodigd om met haar op te treden en tegen het eind van het optreden komt Vic met zijn band het podium op en beginnen ingetogen Patti Smith te begeleiden om langzaam naar een hoogtepunt toe te werken bij het bloedstollend mooie Radio Baghdad.

Soko Andrew BirdVic Chessnut

Van dit optreden moet ik eerst bijkomen voordat ik mij opnieuw naar de grote zaal begeef. Singer-songwriter Andrew Bird is de afsluitende act in de deze zaal. Hij treedt vanavond zonder zijn begeleidingsband op en verschijnt in kostuum met stropdas. Dit geeft hem het uiterlijk van de ideale schoonzoon. Hij is vooral bekend geworden door zijn kunstfluiten maar bespeelt ook op onnavolgbare wijze viool en gitaar. Zijn stem doet denken aan Rufus Wainwright en Jeff Buckley en doordat hij wat last heeft van een griepje is zijn stem nog donkerder. Hij bouwt zijn liedjes op door aan het begin samples van zijn viool te nemen om zijn nummers te begeleiden en wisselt tijdens zijn deze nummers regelmatig razendsnel van instrument. Ik vind het geweldig indrukwekkend en knap op te zien maar op een gegeven moment mis je toch een beetje de spanning van een echte band.

De slotavond van de vijftiende editie Crossing Border was een geweldige afsluiting van een memorabel festival

Crossing Border - website
Patti Smith - website
Soko - website
Andrew Bird - website
I like trains - website
Vic Chessnut - website
Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.