Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: NIEUWS

1 November 2007

Hit&Run-productie voor jongeren in Radio Kootwijk

Hit&Run-productie voor jongeren in Radio Kootwijk

Het Eigen Bloed is de nieuwe Hit & Run-productie van Toneelgroep Oostpool, exclusief gepresenteerd in het rijksmonument Radio Kootwijk vanaf 15 januari 2008. Het Eigen Bloed is geschreven door huisschrijver Peer Wittenbols en geregisseerd door Rob Ligthert. Zij dalen in Het Eigen Bloed af naar de vermeende oorsprong van Het Kwaad: de moord van Kaïn op Abel. Wittenbols en Ligthert zijn ervan overtuigd dat herinterpreteren van deze klassieke bijbeltekst helpt de eigen moorddadige tijd enigszins te kunnen begrijpen. Het Kwaad is immers een verzamelnaam voor het bedreigende, de chaos, de beangstigende leegte en verveling. Niet alleen in de maatschappij maar vooral in ons zelf.

De voorstelling is speciaal ontwikkeld voor jongeren, die klassikaal per bus naar Radio Kootwijk worden vervoerd. De voorstelling gaat in première op zaterdag 19 januari 2008 en is te zien tot en met 8 maart 2008. Naast besloten voorstellingen voor scholieren is er ook een aantal voor regulier publiek toegankelijke voorstellingen op de zaterdagavonden 26 januari, 2, 16, 23 februari, 1 en 8 maart 2008.

“Ben ik mijn broeders hoeder?”, vroeg de schuldige Kaïn, die zojuist de eerste (broeder)moord in de geschiedenis van de mensheid had gepleegd. Zijn motief was onduidelijk: wraak zegt de een, pure frustratie zegt de ander. Erfzonde, vindt een derde.
Het stuk vertrekt waar het bijbelverhaal van Kaïn en Abel (Genesis 4) ophoudt.
Set is de derde zoon van Adam en Eva. Hij scheelt twintig jaar met zijn broer Kaïn. Zijn ouders hebben hem verboden contact te zoeken met Kaïn. Hij vraagt zich af of hij geboren is ter vervanging van Abel. Omdat hij geen antwoorden krijgen wordt zijn hunkering naar een ontmoeting met het monster allesoverheersend.

“Mijn ene broer is dood, en ik mag niks over hem vragen. Mijn andere broer leeft en ik mag niets van hem weten.
Ik heb haar op mijn borst maar ik mag geen man zijn. Zo is het met mij. Ik heb wolven gezien. Wolven die zeventig schapen doodbeten. Het veld lag vol roodwitte wolken. Ik zag hoe een leeuwin een hertenjong opjoeg. Ze beet, maar ze beet niet door. Ze nam het mee naar haar welpjes. Daar beet ze de keel kapot. Dat hertje trappelen. Die welpjes die beentjes stukhappen. Maar ik heb nog nooit een monster gezien.
Als ik een man ben, mag ik mijn broer zien, zeggen ze. Dan kan ik hem vragen waarom. Ik draai het om en om. Als ik mijn broer zie, ben ik een man. Het is tijd. Eindelijk.”

tekst: Peer Wittenbols regie: Rob Ligthert dramaturgie: Martine Manten
decor: Matt Vermeulen licht: Tom Verheijen kostuums: Carla van Heeckeren van Brandsenburg spel: Heidi Arts, John Buijsman, Romijn Conen, Tim Murck en Marcel Osterop


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.