Onderwerp: DANS, FESTIVAL, LOCATIETHEATER
17 Juli 2007
Girrrrlpower in "L' van Diane Elshout
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Het is niet voor niks dat de ondertitel van deze voorstelling luidt: "The woman who challenged God". Het stuk gaat namelijk over Lilith, de mythologische vrouw en (in een bepaalde Joodse traditie) de eerste echtgenote van Adam. Zij wilde zich niet onderwerpen aan Adam, eiste (ook in seksueel opzicht) gelijke rechten. Lilith wilde letterlijk en figuurlijk niet de onderliggende partij zijn in de relatie. Zij en Adam hadden voortdurende onenigheid totdat Lilith er zo genoeg van had dat zij haar magische krachten inzette om aan Adam te ontkomen. Hoewel God drie engelen stuurde om haar terug te halen hield zij voet bij stuk en kwam niet terug bij Adam.
Choreograaf en danseres Diana Elshout maakt een hedendaagse theatrale interpretatie van de Lilith-legende die ze speelde op Festival Over 't IJ.
Voordat de voorstelling begint wacht het publiek voor de hemelsblauwe deur van de Rhebergen Loods op het NDSM-terrein. Als de deur openschuift zien we Elshout met een vrolijk gestippeld schortje om en betrekkelijk goedgemutst haar huishoudelijke klusjes doen. Even later mogen we binnen komen in haar opblaas-camping-leven waar ze de opblaasbloemetjes water geeft uit de plastic waterzak op haar hoofd, het opblaaszonnetje ophijst, de koffie en het sapje klaarmaakt en vervolgens opblaasman Adam wekt die in het trekkerstentje ligt te slapen. Al dansend en poetsend groeit haar onvrede over haar bestaan en als Adam eenmaal op het toneel is verschenen zie we ook in hun interactie de onvrede van L terwijl Adam letterlijk niks om het lijf heeft. Dat maakt de relatie tot één grote fakevertoning en Elshout zingt dan ook (met iets te weinig power voor het grote besluit dat ze neemt) dat ze er genoeg van heeft en het opblaasbijltje er bij neergooit.
Elshout vertrekt, nadat ze Adam aan de waslijn heeft opgehangen, naar een ruimte achter een gordijn waar we haar uitbundig zien bewegen. Wij mogen volgen naar die ruimte waar Elshout - nu in een zwarte outfit - op electronische muziek en met behulp van gesproken tekst duidelijk maakt dat het allemaal wel anders had kunnen gaan tussen haar en Adam als God het wat subtieler had aangepakt. Ze gaat de discussie aan en confronteert God die door een witte lichtende bol wordt voorgesteld en die door de interactie met L vervaarlijk heen en weer slingert.
Het tweede deel is krachtig en heftig afgewisseld met stille, ingetogen en haast devote stukken. Jammer dat Elshout er voor koos om haar teksten in het Engels voor te dragen want dat leidt wel wat af van het visuele energieke beeld dat veel krachtiger is dan de woorden.
Het thema is universeel: keuzevrijheid en integriteit versus onderdrukking en controle van de geldende regels. Ondanks de veelomvattendheid hiervan blijft L, juist door de afwisseling van lichte en zware momenten, toch heel goed in evenwicht zonder te zwaar te worden. Diana Elshout bewijst met deze voorstelling nog maar weer eens dat ze een veelzijdig performer is die beslist veel meer kan dan alleen maar dansen.
"L" is nog te zien tijdens theaterfestival Karavaan. Kijk hier voor meer foto's.
Festival Over 't IJ - website
Diane Elshout (Stichting EDGE) - website