Onderwerp: FESTIVAL, DE PARADE, LOCATIETHEATER, MUZIEK
10 Juli 2007
Noga, De Parade en Spinvis
Tekst en beeld van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Op vrijdag 6 juli heeft het rondreizend muziek en theaterfestival De Parade zijn tenten opgezet in het Westbroekpark in Den Haag. Gelukkig waren de weergoden het openingsweekend gunstig gestemd en het is redelijk droog gebleven. Toen ik zondag aankwam op het terrein was het gezellig druk, de terrassen waren goed bezet en natuurlijk vloeide de rosé rijkelijk.
Erik de Jong, de man die schuilgaat achter Spinvis, debuteerde vorig jaar op De Parade en heeft toen iedereen met zijn show verrast. Hij heeft beloofd er dit jaar een nog groter spektakel van te maken.
De aankondiging van voorstelling Noga prikkelt de nieuwsgierigheid: Hij kent haar al heel zijn leven, uit een ooghoek, vanuit de verte, Uit de resten van een koortsdroom, Van de plaatjes uit boeken van zijn jeugd, Op de radio, ergens In een traag lied in een taal die hij niet kent. Ze heet Noga en ze moet hem iets zeggen, iets belangrijks voordat het te laat is.
Het Werktheater op het Paradeterrein is vol. Op het podium is op een scherm een groot boek geprojecteerd wat zich in de loop van de avond zal ontvouwen. Dit boek zorgt in de loop van de voorstelling voor veel visuele verrassingen. Spinvis komt het podium op en begint met een cassette in een cassetterecorder te stoppen. Gedurende de voorstelling wordt er een levensverhaal verteld en natuurlijk worden daarbij de pagina’s uit het boek omgeslagen, uiteraard afgewisseld met prachtige liedjes. ‘Limonadeglazen Wodka’ was voor mij een van de vele hoogtepunten van de voorstelling. Hieruit blijkt dat Spinvis zich bij de beste tekstschrijvers van Nederland kan scharen. Een tapdansende ‘dokter’ die uit het boek verschijnt is een van de vele visuele illustraties die het verhaal kracht geven. Marloes Kupfer verschijnt als een muze uit het scherm en geeft een indrukwekkende dans weg. De band die Erik de Jong om zich heen heeft is gedreven en schittert in bescheidenheid. Celliste Saartje van Camp beheerst de cello tot in perfectie maar ze maakt ook indruk met haar zangsolo en aan het einde van de voorstelling haalt ze zelfs prachtige klanken uit een zaag.
Op de eerste rij staat een grote fauteuil die gereserveerd is voor niemand minder dan Simon Vinkenoog. De dichter heeft een gastrol in de voorstelling en draagt voor deze gelegenheid enkele gedichten voor die passen in het totaalbeeld van de voorstelling.
Aan de ene kant is het charmante aan de voorstellingen op De Parade is dat ze nooit langer duren dan 50 minuten aan de andere is ‘Noga’ een prachtig compleet spektakel waarin tekst, muziek, gesproken woord en visuele aspecten perfect op elkaar zijn afgestemd. Van mij had het nog veel langer mogen duren. Als dit kenmerkend is voor de nieuwe weg die De Parade is ingeslagen ben ik volgend jaar zeker weer van de partij
Ik ga niet verklappen wie Noga is maar als je nieuwsgierig bent geworden naar haar en wat ze wil vertellen kan je voorstelling van Spinvis nog zien op t/m 15 juli op De Parade in Den Haag. In Utrecht van 20/7 t/m 29/7 en in Amsterdam van 3/8 t/m 19/8.
Spinvis - website
De Parade - website