Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, OEROL, LOCATIETHEATER

5 Juli 2007

Metamorfosen van Productiehuis 'n Meeuw

Door Mieke Kreunen

Eén van de leukste en beste voorstellingen die wij op Oerol zagen was de laatste: Metamorfosen van Productiehuis 'n Meeuw uit Friesland. Metamorfosen gaat over jonge mensen die willen wat niet kan en doen wat niet mag en het concept dateert al van het jaar nul, want toen schreef Ovidius de verhalen waarop de voorstelling gebaseerd is. Op de site van 'n Meeuw valt te lezen wat de jonge acteurs van de Jeugdtheaterschool uit Leeuwarden zeggen over de Metamorfosen:

“Er zijn dus allemaal verhalen. Van eh.. hoe heet hij ook al weer? Nou, dat zijn dus verhalen met nogal heftige gebeurtenissen. Uhm, bijvoorbeeld: over oorlog, of verliefd zijn en weglopen van huis, of helemaal gaan voor iemand en dan uitgelachen worden. Van die verhalen gingen we scènes maken. We moesten bijvoorbeeld een verhaal wat we uitgekozen hadden in vijf zinnen samenvatten. Uit die zinnen moesten we dan alleen de werkwoorden nemen en die zonder woorden laten zien. Snap je?!”

In de bak van Manege Terschelling is een podium ingericht met daarboven een woud van touwen, opgetrokken op zo'n manier dat de vorm van een circustent lijkt te ontstaan. De touwen kunnen neergelaten of weer opgetrokken worden via een katrol en de spelers kunnen er in klimmen, er aan zwieren en als de touwen naar beneden hangen lijkt het net een kooi of een bos. Zo vindingrijk als het decor zijn ook de rekwisieten die gebruikt worden in de voorstelling waarin een groot aantal bekende en minder bekende grootheden uit de Griekse mythologie voorbij komen. In de verhalen schetst Ovidius het leven van de klassieke goden, stervelingen en andere mythische figuren die telkens een dramatische gedaantewisseling (metamorfose) ondergaan. Hij schildert ze daarbij niet af als verheven wezens maar als normale mensen ieder met hun eigen talenten, zwaktes en verlangens. Zo is daar , de nimf die onophoudelijk praatte waarmee ze oppergodin zo van de wijs bracht dat deze niet meer in staat was de slippertjes van echtgenoot in de gaten te houden. Hera vervloekt Echo zodat ze alleen nog maar anderen kan napraten. Of die andere nimf, , die door de riviergod in een laurierboom wordt veranderd.

Natuurlijk ontbreekt ook niet die van hout, veren en was vleugels maakt om te ontsnappen aan koning op Kreta. Hij mag niet te hoog vliegen maar doet dat toch in zijn overmoed met als gevolg dat zijn vleugels smelten door de zon. Ook 's verhaal wordt verteld, een behendig jaagster en sneller dan menig man maar ze wil alleen trouwen met een man die haar gelijke was in kracht. Zij en haar minnaar Hippomenes worden door Zeus in leeuwen veranderd. De jongste actrice speelde Perdix, het vroegwijze slimmerikje dat meer weet dan Daedalus en eindigt als beschermgodin van kunstenaars. Maar ook en zijn aanwezig en de laatste kan overigens beeldschoon zingen. Opmerkelijk was de casting van de acteurs wiens voorkomen, talenten en uiterlijk buitengewoon goed paste bij het mythologisch personage dat ze vertolkten en dat ook zijdelings doorsijpelde in de verhalen van de andere personages. Zo bleef Echo de hele voorstelling door alleen maar de teksten van anderen herhalen en was steeds de snelle, roekeloze en stoere jonge man. Ook past goed bij zijn rol waarin hij in een hert veranderd wordt door de godin . Prachtig is het om te zien hoe een kleerhangertje en een paar klompen van een jongeman een trots hert kunnen maken. 

Ook de boot van de die samen met op het Gulden Vlies uitgingen was origineel verbeeld: één van de vrouwen als boegbeeld en de anderen als boot die op de baren wiegt. Trouwens de hele choreografie van de voorstelling zat fantastisch in elkaar. Maar het meest heb ik nog genoten van de acteerprestaties van deze jonge mensen die een sprakelende, overtuigende en ontroerende voorstelling neer hebben gezet waarbij eeuwenoude verhalen over liefde, verlangen en jaloezie ineens weer heel geloofwaardig werden en dichtbij konden komen. Wat een talent en wat een hoop voor de toekomst zijn deze jonge mensen! En wat een enorm goede groepsenergie waarbij ook ieder de kans kreeg om in het eigen deel te excelleren. Natuurlijk is dat voor een belangrijk deel de verdienste van regisseur Scheldwacht maar zeker ook op het conto te schrijven van de acteurs zelf die stuk voor stuk de sterren van de hemel speelden. Een geweldige voorstelling die buitengewoon goed paste in het Oerolthema van dit jaar en laat zien dat er toekomst is voor Oerol. Productiehuis 'n Meeuw - website Oerol - website Spel , , , , , , , , , , , , Regie: Artistieke leiding:


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.