Onderwerp: FESTIVAL, Festival aan de Werf, DANS, STRAATTHEATER
20 Mei 2007
Prachtige voorstelling Ex Nihilo met Trajets de vie, Trajets de ville (Levenspad, stadspad)
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Ongeveer twee maand geleden werden mij al onderdelen van het programma van Festival a/d Werf bekend. Bij het vernemen hiervan werd ik heel erg blij. Het festival, één van de grootste aan het begin van het zomerfestivalseizoen, programmeert, zoals veel grote zomerfestivals tegenwoordig doen, veelvuldig op/ in binnenlocaties zoals theaterzalen en tenten. Daarnaast blijven er echter gelukkig ook nog voorstellingen in de openlucht over. Zo ook die van mijn favoriet (dans)gezelschap t.w. Ex Nihilo.
Dit gezelschap uit Marseille met Anne Le Batard en Jean-Antoine Bigot als artistieke leiders, is een regelmatige gast op Nederlandse festivals. Zo speelden ze de afgelopen jaren al eerder tijdens het Witte de Withfestival in Rotterdam, Karavaanfestival N-H, Straatfestival Vlissingen, en bij het Amersfoorts Theaterterras. Eén van de eerste voorstellingen die ik jaren geleden van hen zag (tijdens de Mooi Weer Spelen in Delft) was La Plus Belle Heure. Een voorstelling met vier jonge meiden die o.a. tegen een muur opdansten en een meespelende musicus/ accordeonist. Daarna zag ik ze meerdere keren tijdens het festival Chalon dans la rue in Frankrijk. In juni 2000 stonden ze wederom in Nederland met de locatievoorstelling Amalgame. Een voorstelling die zich met minimale middelen (ca. 10 rode stoelen, een rood olievat en live gitaarmuziek) tijdens eb op het wad bij ’t Lichtje op Terschelling (tijdens het Oerolfestival) afspeelde. Een prachtige locatietheatervoorstelling.
In 2003 maakten ze de kleine straatvoorstelling Calle Obrapia #4. Deze voorstelling geïnspireerd op de straat genaamd Calle Obrapia werd in Havana (Cuba) ontwikkeld en ging in 2003 tijdens het festival Chalon dans la rue, alwaar op dat moment grootscheepse stakingen onder de straattheatergroepen uitgebroken waren (de toenmalige Franse regering had zeer onaantrekkelijke regelingen voor kunstenaars aangekondigd) in première. Deze kleine, maar prachtige, voorstelling is zeer succesvol en tourt nog steeds in vooral Frankrijk, maar ook Spanje en Italie.
Als ik me niet vergis is Yvonne Franquinet, artistiek directeur van Festival en Huis aan de Werf, (ook) fan van dit gezelschap. Jaren geleden toen ze programmeerde bij Plaza Futura in Eindhoven nodigde ze het gezelschap al uit voor samenwerking met jonge Nederlandse dansers en de afgelopen jaren in Utrecht is het gezelschap zeer regelmatig te gast met o.a. het eerdergenoemde Calle Obrapia #4 en de binnenvoorstelling Passants.
Ook in 2006 was de groep te gast met een “uitgeklede” versie van Trajets de vie, Trajets de ville. Aan het project deden toen 7 Vlaams/ Nederlandse dansers mee die speciaal hiervoor geauditeerd hadden. Misschien dat het vorig jaar een “uitgeklede” betrof; voor mij was ie helemaal goed. Het precieze verhaal omtrent de ontwikkeling van de voorstelling/ project ken ik niet maar ik neem aan dat dat project een opstap geweest is naar de huidige versie. De huidige versie van Trajets de vie, Trajets de ville kent 2 varianten. Eén met 10 dansers, waarvan 2 Vlaamse, één Nederlandse en 7 Fransen en één bestaande uit maar liefst 17 dansers. Al die dansers o.a. ook uit Spanje, Schotland en Oostenrijk hebben speciaal auditie gedaan. De versie die hier afgelopen vrijdag haar wereldpremière beleefde, overigens een coproductie met Festival aan de Werf, gaat verder naar Festival Des pieds et des mains in Lons-le-Saunier (Fr) en Chalon sur Sa ’ne (veel bezocht door Nederlanders). De grotere versie speelt komende zomer tijdens Festival Vivacité in Sotteville-lès-Rouen, La Strada Graz en Merchant City Festival Glasgow.
De voorstelling bestaat uit 2 gedeeltes. Op de vrijdag- en zaterdagochtend werd van 9.30 tot 11.30 uur gedanst rondom bankjes op resp. het Janskerkhof en de Mariaplaats. Niet echt een voorstelling maar kleine, zeer interessante, choreografieën waar toevallige voorbijgangers al dan niet bewust in betrokken werden. Mooi en hilarisch. Pure juweeltjes van creativiteit. Het optreden ’s middags, begeleid door live gitaarmuziek, was dan ook compleet verschillend van de relatief intieme bankjesvoorstelling.
De tien dansers, jonge maar ook oudere, mannen en vrouwen en allen smaakvol casual gekleed in colbert met pantalon danwel rokje, zijn gedurende 50 minuten continu in beweging. En hoe! Soms ontwijken ze elkaar zeer bewust, niet zelden botsen ze nonchalant tegen elkaar aan. Er wordt gerend, gestrompeld, gelift en fysieke confrontaties zijn niet van de lucht. Fysiek contact met elkaar. Maar ook fysiek contact met de (harde) stenen grond. Er wordt veel over de grond gerold en gevallen. Ja, gevallen; languit op de grond vanuit een staande beweging…. “Deze dansvorm is wel even anders dansen dan in de zaal op een verende ondergrond” aldus danser Sasker Polman.
De dansstijl van Ex Nihilo is behoorlijk fysiek. En het is dat men op een open plein speelt want normaliter maken ook muren van gebouwen deel uit van de speelvlakken bij Ex Nihilo. Voor dit gezelschap is dat heel gewoon. Na 50 minuten onafgebroken her en der kijken, want er is zoveel te zien dat je altijd wel iets mist, komt de voorstelling tot een climax. Climax in beeld en geluid. Als het afgelopen is heb een brok in m’n keel. Dit grijpt me echt naar de strot. Zo pakkend is de voorstelling. Ik ga dit dan ook niet uitleggen. Dit moet je zelf zien danwel ervaren. Een groot, dikverdiend, applaus volgt. Veel mensen hebben, zeker weten, hier een heel goed gevoel aan overgehouden. En ik persoonlijk, er is nog een lang festivalseizoen te gaan, heb zonder twijfel één van mijn beste voorstellingen van dit seizoen al gezien.
Ex Nihilo is met deze voorstelling zoals ik al eerder noemde op diverse buitenlandse festivals te zien. Check ook de site van In Situ; Europese netwerk voor ontwikkeling van straattheater. Meer foto's zijn hier te bekijken.
Festival aan de Werf - website
Chalon dans la rue - website
In Situ - website
La Strada Graz - website
Festival Vivacité - website
Ex Nihilo
Artistieke directie: Anne Le Batard, Jean-Antoine Bigot
Dansers: Jean-Antoine Bigot, Lies Cuyvers, Patrice De Benedetti, Jean-Marc Fillet, Anne-Claude Goustiaux, Anne Le Batard, Yui Mitsuhashi, Sasker Polman, Corinne Pontana, Satya Roosens, Iris Van Peppen