Onderwerp: POP-ROCK
30 April 2007
Vernieuwd Poppodium De Kelder aanwinst voor Amersfoort
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Bijna iedere stad van een redelijke omvang heeft tegenwoordig wel een poppodium waar lokale, regionale talenten maar ook landelijk bekende groepen hun optredens doen. Amersfoort is een groeistad met momenteel zo’n 140.000 inwoners. Zeventien geleden vestigde zich onder de grond op de plek waar ooit de Grachtkerk aan het Lieve Vrouwekerkhof stond, poppodium De Kelder. De Kelder was gevestigd onder het toen nieuw gebouwde Theater De Lieve Vrouw. Voor destijds, zoals gezegd 17 jaar geleden, was dat helemaal prima.
Het poppodium met als bijnaam ‘huiskamer van Amersfoort’ was niet groot maar voldeed aan de wensen. Gerenommeerde groepen als Bettie Serveert, Urban Dance Squad, Claw Boys Claw waren destijds geen uitzondering in de programmering. Ook de voorpremière van de eerste tour van Junkie Xl in ’97 stond ooit in De Kelder. Ondertussen had het podium de status van kernpodium verworven en dus de garantie op subsidie voor het organiseren van optredens. Na de Volendambrand van 2001 moest De Kelder uit veiligheidsoverwegingen echter snijden in de capaciteit en raakte daarmee zowel status als subsidie kwijt. Moeilijke tijden braken aan.
Inmiddels in 2007 heeft de stichting de toezegging gekregen dat ze bij het realiseren van het nieuw te bouwen Eemcentrum in 2009 een compleet nieuw onderkomen krijgt. Die locatie zal uiteindelijk ruimte bieden aan twee zalen met capaciteiten van respectievelijk 650 en 150 bezoekers.
Theater De Lieve Vrouw bovenbuurman aan de Lieve Vrouwestraat had sterk de wens, omdat ze uit haar jasje gegroeid was, om uit te breiden. De ruimte die de Kelder innam behoorde bij de beoogde uitbreiding. En zodoende sloot de Kelder eind december 2006 met een spetterend optreden van The Sheer.
En afgelopen weekend was het moment aangebroken dat het poppodium haar nieuwe zaal, gevestigd in een voormalige lijmfabriek Rohm & Haas aan de Kleine Koppel (op nog geen tien minuten loopafstand van het station Amersfoort) in gebruik nam. Deze zaal heeft plaats voor 350 bezoekers en is daarmee een 'groeilocatie'. Met het verkrijgen van deze nieuwe locatie hoopt de stichting ook spoedig weer tot de kernpodia te behoren met alle voordelen van dien.
Ook ik was afgelopen zaterdag, nieuwsgierig als ik was, afgereisd naar de nieuwe Kelder. De locatie lijkt ideaal. Vlak bij het stadscentrum in een dunbevolkt gebied met optimale parkeermogelijkheden. De oude Kelder was zoals eerder gezegd ondergronds en oogde wat shabby. Vaste bezoekers zullen dit prima gevonden hebben; voor nieuwkomers was het echter niet zo toegankelijk. De nieuwe Kelder is bovengronds en oogt fris met haar rode gevel. Bij binnenkomst van het pand kom je in een ruime, soort van foyer, met daarin bar, garderobe en ingangen naar toiletten. Daaraan grenzend is meteen de grote zaal. Een zaal die niet zo groot oogt maar toch een capaciteit heeft van 350 bezoekers. Intiem en toch ruim genoeg.
Na een introductiefilmpje van Bram de Wijs over popcultuur in Amersfoort verzorgde de Zuid Afrikaanse singer/ songwriter Chris Chameleon het voorprogramma. Niet veel later volgden een aantal korte toespraken richting oude- en nieuwe Kelderdirecteuren en opende wethouder Jelle Hekman de vernieuwde Kelder. Een spetterend optreden van de New Cool Collective volgde. Inhoudelijk zal ik niet op het optreden ingaan. Terwijl de muziek maakte dat mijn hele lijf in beweging kwam probeerde ik ook nog te fotograferen (moeilijk genoeg met zo’n swingend lijf); notities maken kon er niet nog eens bij. Het was gewoon super; wat een rasmuzikanten, wat een gedrevenheid; een topact die zowel het jonge als het oudere publiek inpakt.
De kop is er af. Amersfoort is er rijp voor. Een nieuwe Kelder. Nu in de ‘groeifase’ en in 2009 een podium dat zich hopelijk kan meten met Nederlands aansprekendste.
De Kelder - website
Keihard in de Keistad - website
New Cool Collective - website
Chris Cameleon - www.chrischameleon.com
New Cool Collective:
Benjamin Herman - alt sax/dwarsfluit
David Rockefeller - trompet/flugelhorn
Anton Goudsmit - gitaar
Willem Friede - keyboards
Leslie Lopez - bas
Joost Kroon - drums
Frank van Dok - percussie
Jos de Haas - percussie