Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MULTIMEDIA, LOCATIETHEATER

19 Maart 2007

De grote oorlog: de geur van viooltjes voorbode van gevaar

De grote oorlog De grote oorlog De grote oorlog
Door Mieke Kreunen met foto's Joost van den Broek en Herman Helle
Gezien op 9 maart in Huis aan de Werf in Utrecht


In september jl zag ik hun indrukwekkende voorstelling Kamp en vanaf dat moment stond ook 'De Grote Oorlog' op mijn verlanglijstje. Het theatergezelschap Hotel Modern maakt voorstellingen die zich het beste laat omschrijven als 'live-animaties'. De voorwerpen die ze gebruiken de De Grote Oorlog zijn allerdaags: krulpeterselie, tuinaarde, een snijbrander, poedersuiker, zeepsop, een bak met groezelig water en van dat kindervuurwerk, die sterretjes. Door de wijze waarop het wordt gefilmd en voorzien van geluiden wordt het echter een voorstelling waarin de verschrikkingen van de eerste wereldoorlog met angstaanjagende realiteit in beeld worden gebracht.

De voorstelling in het Utrechtse Huis aan de Werf, begint met een korte gefilmde uitleg over hoe het allemaal zover kon komen. De spelers gebruiken daarvoor een landkaart, wat poppenkoppen en speelgoedartikelen en lopen met grote stappen door de ouverture voor de eerste wereldoorlog. Dan begint het geweld. In een grote langwerpige bak met tuinaarde zien we de verschrikkingen van de oorlog achtereenvolgens op het projectiescherm verschijnen terwijl we tegelijkertijd kunnen zien hoe de beelden worden gemaakt en wat de acteurs doen om de effecten te bereiken die we in het kleine kadertje, dat door de camera in beeld wordt gebracht ,waarnemen.

De grote oorlog De grote oorlog De grote oorlog

Rode draad in de voorstellingen zijn de brieven van loopgraafsoldaat Prosper aan zijn familie. Aanvankelijk zijn die brieven nog vol optimisme en beschrijvende verhalen over wat er allemaal gebeurt maar gaandeweg kruipt de angst tussen en over de letters en voelen we hoe vreselijk het is. Hij beschrijft hoe het ruikt, net voordat er een aanval wordt uitgevoerd, dat je dan de geur van viooltjes kunt ruiken, de geur van naderend gevaar. Ook vertelt hij hoe de zompige aarde voelt onder de soldatenlaarzen, dat je erin weg gezogen wordt behalve wanneer je weerstand kunt voelen onder je voeten want dan sta je op een dode soldaat

We zien hoe de oorlog zich voltrekt, hoe hele dorpen worden platgebrand en hoe argeloze burgers die met paard en wagen door het landschap rijden het loodje moeten leggen. In een klein aquarium wordt levensecht in beeld gebracht hoe een passagiersschip gebombardeerd wordt door een Duits U-boot. Het geluid is zo overweldigend dat je je oren alleen nog maar dicht wilt houden.

Razend knap hoe de acteurs kans zien je mee te slepen om de grote verschrikkingen te beleven die op miniformaat worden nagespeeld. Het meest indrukwekkende vond ik de scene waarin we zien hoe een stapel dode soldaten met daarop een morbide vlag gevormd door een lijk aan een kale boom, langzaam maar zeker door het verloop van de tijd en de seizoenen verandert in een vruchtbare heuvel waarop weer nieuw plantenleven tot bloei komt.

De grote oorlog De grote oorlog De grote oorlog

Niet alleen de beelden zijn realistisch ook het geluid draagt bij aan het feit dat het publiek als snel midden in de oorlog zitten. Overigens doet ook de geur van verbrande peterselie en afgestoken sterretjes mee om het beeld steeds realistischer in te vullen.
Na de voorstelling wordt het publiek uitgenodigd om de set te bekijken en met de acteur van gedachten te wisselen. Bijna iedereen doet dat ook. Ik denk mede omdat het na wat we net hebben beleefd heel gek zou voelen om zo weer het dagelijks leven in te stappen.

De Grote Oorlog is de eerste voorstelling die Hotel Modern maakte met deze techniek. In de voorstelling Kamp is de techniek verder verfijnd en lopen de acteurs in het decor in plaats van er naast.

- website
Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.