Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

13 Februari 2007

Hayes, Smid en Van der Plas imponeren in opera Otello

Door Mieke Kreunen

Afgelopen vrijdag ging in het RAI-theater Verdi's opera Otello in première, geproduceerd door Viable Entertainment. Afgelopen najaar schreven wij in ons magazine over het toneelstuk Othello van Annette Speelt en het Nationale Toneel. In het programmaboek van Otello las ik dat Ernst-Daniël Smid in de voorbereiding op zijn vertolking van Jago deze voorstelling ook bezocht. De Otello die wij afgelopen vrijdag zagen was indrukwekkend en dat kwam niet in de laatste plaats door de drie geweldige solisten: Michael Hayes (als Otello), Ruxandra van der Plas (als Desdemona) en Ernst-Daniël Smid (als Jago). Het verhaal van Otello gaat over jaloezie, macht, naïviteit, manipulatie en liefde, kortom emoties en interacties waar iedereen wel eens mee te maken krijgt in zijn of haar leven. Otello is de gouverneur van Cyprus. Jago, zijn adjudant en vertrouweling, had er op gerekend dat hij kapitein zou kunnen worden op Otello's schip maar deze heeft de jonge Cassio in die functie benoemd. Jago is stikjaloers en zint op wraak.

Hij spint een web van intriges en verzinsels om niet alleen Cassio uit diens nieuwe positie te krijgen maar ook Otello mores te leren. De mooie jonge vrouw van Otello, Desdemona, is een willoos instrument in de handen van de geslepen Jago, net als haar man Otello overigens. Jago maakt Otello wijs dat Desdemona verliefd is op Cassio en de goedgeloofse Otello is zo onzeker van Desdemona's liefde dat hij Jago gelooft.

Op een gegeven moment staat het als een paal boven water voor Otello: Desdemona speelt overspel. Hij kan dat niet verdragen en besluit haar te doden. Hij wurgt haar maar ze sterft niet meteen en als Jago's vrouw Emilia haar vindt zegt ze dat ze zichzelf wilde doden. Emilia, op de hoogte van Jago's listen en bedrog, vertelt de waarheid en dan dringt tot Otello de verschrikkelijke waarheid door dat hij de liefde van zijn leven volkomen ten onrechte heeft gedood terwijl zij zelfs op haar sterfbed nog van haar liefde voor hem blijk gaf. Voordat hij gestopt kan worden doodt Otello zichzelf terwijl hij Desdemona's liefde bezingt. De karakters in deze opera van Verdi zijn heel geprononceerd en tegelijkertijd heel realistisch. Iemand wordt willens en wetens op een dwaalspoor gebracht en loopt er in goed vertrouwen met open ogen in, net als in het dagelijks leven vaak gebeurt. Regisseur Jan Bouws, die met deze productie zijn eerste Otello regisseert, benadert het thema zo sober en helder mogelijk en zet daarmee een krachtig stuk neer. Zowel Smid als Hayes zetten prachtig uitgewerkte personages op de planken. De Otello van Hayes is een man die enerzijds zeer succesvol is maar anderzijds als zwarte man bijna niet kan geloven dat hem al deze zegeningen ten deel vallen. Smid moest in de krochten van zijn eigen persoonlijkheid duiken om de zwarte kanten te kunnen laten zien en horen die kenmerkend zijn voor de persoon van Jago. Zet daarnaast een geweldige Desdemona die aan de ene kant engelachtig en frële overkomt maar anderzijds precies weet wat ze wil en waarvoor ze gaat en het is genieten geblazen.

Zangtechnisch zijn het ingewikkelde rollen, met name die van Otello is zeer gecompliceerd omdat woedeuitbarstingen gevolgd worden door lyrische liefdesduetten en de vertolker alle registers, niet alleen van invoelingsvermogen maar ook qua stem moet opentrekken. Hayes is als Otello echt een genot op naar te luisteren, Smid een echte gemene Jago en Ruxandra van der Plas een gevoelige Desdemona. Ik vond de koren in hun beweging op het podium tamelijk rommelig overkomen maar misschien waren dat de premièrezenuwen die er ook voor zorgden dat één van de bloemenmeisje haar mandje totaal in het wilde weg omkeerde. Het zij ze vergeven. Het decor is sober met weinig verandering in de verschillende actes behalve dan via licht en achtergrondprojecties. Ik vond dat prima maar hoorde wel van anderen dat ze het wat al te eenvoudig vonden. Dat gold overigens ook voor de kleding die - op die van Desdemona na - heel simpel is. Ontwerper Aziz, die de kostuums zou doen, leverde namelijk vanwege een zakelijk conflict met producent Saim Simsek op het laatste moment niet. In allerijl werd voor de solisten kleding geleend van andere gezelschappen terwijl de koren uit hun eigen garderobe hebben geput. Iedereen was daarom in het zwart gekleed behalve Otello die in het wit gekleed was. Gezien de situatie heeft Viable dat met enige hulp perfect opgelost. Ik heb in ieder geval geweldig genoten van deze Otello en vooral van de solisten, zonder overigens daarmee de andere castleden te kort te willen doen. De bravo's en brava's waren dan in het slotapplaus ook niet van de lucht waarmee duidelijk was dat de rest van het publiek het helemaal met mij eens was.

Otello is nog een aantal malen te zien in het RAI-Theater te weten op 17 februari, 25 februari, 10 maart en 17 maart. Voor 17 februari geldt zelfs een speciale actie waarbij de twee kaart gratis is. Klik hier voor meer informatie. Otello - website Solisten - Otello - Desdemona - Jago - Cassio - Emilia - regie - muzikale leiding


Gebruikte Tags: , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.