Onderwerp: JEUGD
2 Februari 2007
Audities familiemusical De Fabeltjeskrant
Door Marieke van Soest met foto's van Peggy de Haan (klik voor vergroting).
Laatste audities op 30 januari 2007
Woensdagochtend half elf, Amsterdam. De hoek omlopend vanaf de Rozengracht sta ik ineens oog in oog met een levensgrote Meneer de Uil. Hij blijkt druk bezig met een promotiefilmpje, voor de musical die in september gaat spelen. Binnen gaat hij verder met zijn warming up: een beetje rekken en strekken, wat vleugelbewegingen, zangzaad: niets ontbreekt, om te komen tot een goed resultaat.
Vandaag vinden de audities plaats voor de belangrijkste rollen in de komende familiemusical. De pers is uitgenodigd. ‘Zijn dit wel echte audities, of staat de rolverdeling al vast?’ Nee, het zijn echte audities,’wordt ons verzekerd. Vier acteurs krijgen we te zien. Allemaal zijn ze gevraagd zich voor te bereiden op een aantal dieren. Daarnaast zingen ze een lied met de stem van een van de figuren uit het grote dierenbos en een fabeltjeskrantlied naar keuze, gezongen met de eigen stem. In een uur tijd trekken de dieren voorbij: meneer de Uil, de gebroeders Bever, Momfer de Mol, meneer de Raaf, ome Gerrit, de Postduif. Ook de dierenbosse dames laten van zich horen: juffrouw Ooievaar, Truus de Mier, Isadora Paradijsvogel. Heel herkenbaar zijn hun stemgeluiden, heel verschillend de wijze waarop de artiesten dit ten gehore brengen.
De één staat helemaal stil. De houding blijft gelijk, alleen de stem verandert. Een slokje water. Wat nasaler? Geen probleem. Bij anderen zie je voor je ogen de transformatie: juffrouw Ooievaar, die zich even laat meeslepen in een mijmering, maar zich resoluut herpakt: ‘&hellip, maar nu eerst het dierenbosse dameskransje regelen.’ Truus de Mier “ tuut tuut tuut tuut “ die ter plekke steeds zenuwachtiger wordt. De gebroeders Bever, die op hun dooie gemak hun kijk op de wereld geven. Een nieuwe bewoner blijkt in het bos te zijn gekomen: Fatima de Kat. Zelfs al heb je geen plaatje van haar, ook zij komt direct tot leven.
Zingen met de stem van de dieren levert ook geen problemen op. Momfer de Mol, Juffrouw Ooievaar, zij zingen hun lied. Indrukwekkend is het duet van meneer de Raaf en ome Gerrit, evenals de prachtige hoge stem van Truus de Mier. Ook de bekende liedjes uit de populaire serie uit de jaren ’60 blijken in de getoonde versies nog steeds ijzersterk.
‘Bedankt, u hoort zo snel mogelijk van ons.’ Na deze woorden verlaat ook de vierde acteur de zaal. Tijd voor een fotoshoot met meneer de Uil en het creative team. En tijd voor een gesprekje met leden van het creative team. ‘Boeiend, dat de stemmen op deze manier het vertrekpunt vormen’. ‘De stemmen zijn heel bekend, zijn van belang om het karakter neer te zetten. Er moet dus wel gelijkenis zijn. Toch zoeken we geen imitators “ met alle respect. De spelers dienen over alle musicalvaardigheden te beschikken.’
‘Het horen van de teksten maakt enorm nieuwsgierig, naar hoe het er straks uit gaat zien. Kun je daar iets over vertellen?’ Hans Cornelissen vertelt, dat met verschillende visuele middelen zal worden gewerkt. ‘Als basis hebben de spelers straks zwarte pakken. Hun gezicht zal herkenbaar zijn, maar met verschillende technieken zal ook het karakter van het dier worden neergezet.’
Ook licht hij een tip van de sluier op over het verhaal. ‘Net als in de vroegere serie, staat het dagelijks leven centraal “ de dingen van de dag, de onderlinge verhoudingen “ maar uiteraard in een hedendaagse versie. De nieuwe bewoonster Fatima de Kat, draagt daaraan bij. De samenleving is multicultureler geworden, dat hebben we meegenomen. In dit verhaal is er ook een mens in het bos, de gestresste tv-maker Theo TV. Hij organiseert een zangwedstrijd a la de X-factor. Al met al wordt het een voorstelling die leuk is voor kinderen, maar ook voor ouders.’ De teksten die de acteurs voor hebben gelezen gaven daar al een voorschot op: snedige opmerkingen, onderlinge strijdjes. Het zijn zaken die veel kinderen zullen ontgaan, maar juist de ouders wel aan zullen spreken.
Deze eerste kennismaking smaakt naar meer. Ongetwijfeld zal er de komende tijd meer over deze musical te vertellen zijn. Wie van de gegadigden aan de voorstelling mee zal gaan doen, was bij vertrek nog niet bekend. Kwaliteit zal het in ieder geval zijn!
Creative team:
Jon van Eerd “ Auteur
Ruud Bos “ Componist
Hans Cornelissen “ Producent, casting-director
Robin de Levita “ Producent
Ruud de Graaf “ Producent
Paul van Ewijk “ Regisseur