Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

23 Januari 2007

Phaedra’s love van het Nationale Toneel

Phaedra's Love Phaedra's Love Phaedra's Love
Door Lotte Huijing met foto's van Deen van Meer (klik voor groter)
Gezien try-out 19 januari Theater aan de Haven, Den Haag


Phaedra’s Love draait om de verveelde, vetzuchtige, verwende prins Hippolytus en zijn omgang met z’n naar hem smachtende stiefmoeder Phaedra. Hippolytus is in al zijn passiviteit de motor achter het verhaal. Hij komt bijna niet uit zijn stoel, maar toch is hij van grote invloed op wat er gebeurt. Zoals hij met de afstandsbediening zijn radiografisch bestuurbare auto stuurt, zo lijkt hij op een onzichtbare manier de andere personages te dirigeren. Waar Hippolytus gemakzuchtig en egoïstisch met liefde omgaat, is Phaedra’s liefde er een van onderwerping en totale aanbidding. Dit verschil maakt dat alles binnen dit koningshuis uit de hand loopt.

Nadat Phaedra haar stiefzoon als verjaardagscadeau heeft gepijpt en hij haar als een gebruiksvoorwerp behandelt, pleegt zij zelfmoord en beschuldigt Hippolytus van verkrachting. Hippolytus is extatisch door de ontstane consternatie en besluit de verkrachting toe te geven, al raadt Strophe (de dochter van Phaedra) hem dit ten zeerste af. Hoe verwerpelijk Hippolytus ook lijkt, hij kenmerkt zich door eerlijkheid. Nergens laat hij zich door anderen, zoals de priester, verleiden om zijn opvattingen af te zwakken. Liefde, hoop en geloof lijken in Phaedra’s love betekenisloos. Mensen gebruiken elkaar op allerlei manieren in hun eigen belang. De dood biedt een bevrijding. Phaedra bevrijdt zichzelf van een tevergeefs smachten en Hippolytus van zijn lusteloosheid. Als Hippolytus het etiket verkrachter krijgt opgeplakt is hij verrukt. Eindelijk heeft hij iets bereikt en wanneer hij door omstanders wordt gelyncht, lijkt hij voor het eerst op te leven. Schrijfster Sarah Kane zei: ‘If I can accept that if not being completely honest doesn’t matter then I’d feel much better. But somehow I couldn’t and so Hippolytus can’t. And that’s what kills him in the end.’.

Phaedra's Love Phaedra's Love Phaedra's Love

Kane maakte met deze interpretatie van Seneca’s Phaedra een indrukwekkende zwarte komedie. Ook in de vertaling van Oscar van Woensel blijft Kane’s rauwe en directe taalgebruik overeind. De vormgeving is bij het Nationele Toneel vrij sober. Er zijn geen decorwisselingen en in het tl-licht ligt de nadruk op het grote, hangende hart van staal met rode lampen. De regieaanwijzingen worden als sfeertekeningen door Marie-Louise Stheins als Phaedra aan het publiek verteld. Ze zet een Phaedra neer die kwetsbaar is en tegelijkertijd vastbesloten. Hippolytus, gespeeld door Merijn de Jong, boeit door zijn krachtige voorkomen en natuurlijke mimiek, maar is her en der moeilijk te verstaan. Een van de mooiste momenten van de voorstelling is dat Strophe haar naakte, vernederde moeder begint aan te kleden. De zorgzaamheid van Strophe, die telkens wil redden wat er te redden valt, staat in schril contrast met al het fysieke en verbale geweld. Toch duurt deze scène te lang en wanneer Phaedra half gekleed is, begint de aandacht te verslappen. Er zijn meer momenten waarop het publiek gaat mompelen en schuifelen. Dit zijn echter vooral momenten waarop de heftigheid of het pijnlijke de boventoon voeren. Dit zijn geen tekenen van verveling maar van ongemak en dat betekent dat de voorstelling haar bezoekers weet te raken.

Het Nationale Toneel heeft over de poster van Phaedra’s Love de kreet “voor een sterke maag” geplakt en deze ondertitel valt te begrijpen. Woorden als rauw, aangrijpend, akelig en gewelddadig lijken op zijn plaats om deze voorstelling over meedogenloze eerlijkheid en extreme liefde te typeren. Sarah Kane wilde menselijke wreedheden zo eerlijk mogelijk tonen en daar slaagt deze regie van Susanne Kennedy bij het Nationale Toneel in.

speelt in Den Haag en toert door Nederland. Voor speellijst en meer informatie zie de website.

Het - website
Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.