Onderwerp: MULTIMEDIA, MUSICAL
7 Januari 2007
Casting nieuwe stijl voor musicals
Door Mieke Kreunen
Het is een nieuwe hype om de hoofdrolspelers voor musicalproducties via TV-audities te zoeken. De BBC begon er mee in de show 'How do you solve a problem like Maria', waarin de 23-jarig Connie Fisher als winnares uit de bus kwam voor de hoofdrol in de Sound of Music. Erwin van Lambaart, algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties liet de laatste vijf Tarzankandidaten in een live show bij SBS6 strijden om de eerste plaats waarbij het publiek op dat moment nog een bijrol kreeg toebedeeld. Van Lambaart en zijn castingpanel hadden toen echter wel het laatste woord, dit in tegenstelling tot het BBC-format waarbij de mening van de kijker de doorslag had gegeven.
In Amerika is het succes van deze castingformule nieuwe stijl ook doorgedrongen en op de Amerikaanse televisiezender NBC begint dezer dagen de castingreeks voor 'Grease', genaamd "You're The One That I Want". De geselecteerden van de voorrondes volgen dan een week lang de "Grease Academy" waarna de kijker in negen live-shows een keuze kan maken. In maart zal dan bekend zijn wie de rollen van Danny en Sandy op Broadway zullen gaan spelen. Wellicht geïnspireerd door het internationale succes van de formule is nu ook Van Lambaart overstag. Voor de nieuwe reizende productie Evita van Joop van den Ende Theaterproducties wordt voor de AVRO - en geproduceerd door Eyeworks - volgens het Britse concept nu de kijker de hoofdrol toebedeeld en krijgt de vakjury geen stemrecht meer. Overigens schijnt RTL4 in gesprek te zijn met producent Albert Verlinde over een soortgelijk programma om de hoofdrollen voor Fame te casten. Of dat zal lukken staat, gezien het feit dat de rechten voor Nederland van het BBC-format door de AVRO zijn gekocht van de BBC, nog te bezien. Het blijkt steeds weer in al die talentshows zoals Idols en X-factor dat er behoorlijk wat talent is dat zich via de 'normale' kanalen toch onvoldoende in de schijnwerpers weet te spelen. Of dat toptalenten is en of de winnaars 'blijvertjes' zijn moet natuurlijk afgewacht worden maar er zijn toch al een aantal finalisten behoorlijk goed 'geland' in de business. Voor de artiesten zelf lijkt het - zeker als het format een dosis coaching en training op allerlei aspecten van het musicalvak behelst - ook alleen maar voordelen te hebben. Ik hoop alleen niet dat we nu doodgegooid worden met castingprogramma's op TV want dan kan het wel eens zijn dat het alle voordelen die nu nog aan het format verbonden lijken te zijn voor producent en kandidaten, omslaan in nadelen en dat de kijker op het laatst geen musical meer kan zien.
Wat de producenten met deze TV-castings zeggen is dat de musical professionals (met opleiding) niet goed genoeg zijn voor hun musicals. Als deze trend doorgaat, kom je als beroepsacteur niet meer aan een hoofdrol, tenzij je bereid bent om publiekelijk op je bek te gaan. en het gevaar van overkill en massale afkeer van het publiek hangt inderdaad in de lucht.
charle - 08-01-’07 11:14