Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

1 Januari 2007

Mozart Da Ponte - Le Nozze di Figaro

Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro
Door Mieke Kreunen met foto's van A.T. Schaeffer (klik voor vergroting)

'Le nozze di figaro' betekent 'Het huwelijk van Figaro' en het libretto van Lorenzo Da Ponte is gebaseerd op een blijspel van Beaumarchais. Dat bijspel is een vervolg op een ander bekend stuk van dezelfde schrijver: De Barbier van Sevilla. Met al zijn intriges, persoonsverwisselingen en verkleedpartijen en soms niet helemaal plausibele verwikkelingen is Le Nozze een 'opera buffa' bij uitstek.

Het draait in Le Nozze di Figaro om geld en macht en het web van intriges dat daardoor ontstaat is geplaatst in een moderne setting van een commercieel bedrijf. Regisseurs Wieler en Morabito laten het verhaal spelen in de showroom van het automerk Almaviva waar 'CEO' Almaviva de scepter zwaait. Zijn vrouw Rosina is designer en de jonge Figaro zijn managementassistent en wellicht ook beoogde 'kroonprins'. Hoofd communicatie is Don Basilio en Suzanna is de Personal Assistant van Rosina hoewel ze soms ook wel voor Figaro en Almaviva lijkt te werken. Cherubino is natuurlijk een jonge automonteur en Antonio het hoofd van de beveiliging. Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro

Het bedrijf is sterk hiërarchisch ingericht waarbij topman Almaviva die zich niet alleen zakelijk maar ook anderszins alles meent te kunnen permitteren. Zo aast hij op een avontuurtje met Susanna maar helaas, zij die staat net op het punt te gaan trouwen met Figaro. Almaviva kan Susanna's amoureuze aandacht niet opeisen nu hij het 'Ius Primae Noctis' (het recht van de landheer om met een onderhorige vrouw in de huwelijksnacht het bed te delen) net heeft afgeschaft dus moet andere wegen zoeken om met haar aan te pappen. Eén van de middelen die hij daartoe inzet is het niet geven van zijn toestemming voor het huwelijk. Figaro doet er op zijn beurt alles aan om zijn huwelijk er door te drukken. Susanna zit gevangen tussen de twee mannen waarvan de één (Figaro) vastbesloten is haar voor zichzelf te houden (Non sar ) terwijl de ander zijn concurrent dat geluk misgunt (Vedr ² mentre io sospiro).
Rosina en Susanna spannen met hulp van Cherubino samen om in ieder hun eigen echtgenoot in het gareel te krijgen. Dat leidt tot verwarrende verwikkelingen en personages die zich voordoen als anderen maar gelukkig komt het allemaal aan het eind weer goed en wordt er toch getrouwd.

Ik vond het gewaagd maar ook interessant hoe Wieler en Morabito deze opera hebben vertaald naar een moderne enscenering waarin overigens nog steeds een feodaal klassensysteem bestaat. Dat levert soms wat vrije vertalingen op en gebeurtenissen die niet helemaal consistent zijn maar een kniesoor die daarop let. De zangbezetting was immers ijzersterk met Danielle de Niese als Susanna, Luca Pisaroni als Figaro, Garry Magee als Almaviva en Cellia Costea als Rosina in de hoofdrollen. Maar ook een aantal kleinere rollen waren uitstekend bezet met Charlotte Margiono (Marcellina), Marcel Reijans als Basilio en Maite Beaumont als Cherubino.

Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro Mozart|Da Ponte - Le Nozze di Figaro

Het decor was vernuftig met de loopbrug waarop zich een aantal scènes afspelen. Handig om Cherubino via een vlizotrap in het plafond te laten verdwijnen en verschrikkelijk mooi gevonden was de verlichte lift waarin sommige aria's gewoon doorgezongen werden.
Ik was zelf wat minder gecharmeerd van de videobeelden van de bewakingscamera's die nog wel aardig waren in de scène met de gebroken bloempotten maar in het vierde bedrijf vond ik het langdradig en saai. Het podium is op dat moment leeg en de metafoor van het bedrijf helemaal verdwenen. De onduidelijke bewegingen van de hoofdpersonen in elkaar kleren die door de struiken schuifelen op de videobeelden is eerder afleidend dan versterkend voor de schitterende muziek in dit bedrijf.

Er klonk wel wat meer kritiek op deze moderne productie van deze en gene om mij heen, met name van mensen die deze opera vaak in een wat meer traditionele uitvoering hadden gezien en zich stoorden aan de vrijheden die de regisseurs zich permitteerden. Ikzelf heb in ieder geval - op een paar kleine puntjes na - geweldig genoten van en ik was - getuige de vele "bravo's" die ik om mij heen hoorde - zeker de enige niet.

De Nederlandse Opera - website
Mozart|Da Ponte - website

Muzikale leiding - Ingo Metzmacher
Regie/dramaturgie - Jossi Wieler & Sergio Morabito
Decor - Barbara Ehnes
Kostuums - Anja Rabes
Licht - David Finn
Nederlands Kamerorkest & Koor van De Nederlandse Opera
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.