Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

30 December 2006

Mozart Da Ponte trilogie - de rode draad

Door Mieke Kreunen met fragmenten van Chris Engeler e

In het kader van het Mozartjaar heeft De Nederlandse Opera de zg Da Pontetrilogie van Mozart op het programma staan. Cultuurpodium bezocht deze drie voorstellingen waarvan de libretti werden geschreven door Lorenzo da Ponte: Cosi fan Tutte, Don Giovanni en Nozze de Figaro. Voorafgaand aan de uitvoering van de drie opera's werden in het Muziektheater inleidingen verzorgd op wat de toeschouwers te wachten zou staan door Chris Engeler. In deze inleidingen werd op een beknopte manier niet alleen achtergrondinformatie gegeven over de betreffende opera maar kwamen ook interessante details over de productie aan de orde. Ik was zeer gecharmeerd van deze werkwijze te meer omdat voor 'mijn' opera - Le Nozze di Figaro - ook aan de orde kwam welke rode draad regisseurs Wieler en Morabito door de enscenering van de trilogie hebben gecreëerd. Hieronder een fragment uit de tekst van de inleiding, beschikbaar gesteld door Chris Engeler.

Hoezeer regisseurs Jossi Wieler en Sergio Morabito in interviews ook benadrukten dat de drie Mozart|Da Ponte-opera’s niet onder één gemeenschappelijke noemer zijn te brengen, want dat zou afbreuk doen aan het unieke van elk van de drie opera’s, toch weven zij een soort rode draad door hun drie ensceneringen. En wel: het al of niet hebben van een ‘verleden’, of eigenlijk: het al of niet hebben van een ‘identiteit’. Voor Wieler en Morabito hebben de vier jonge geliefden in Cos ¬ fan tutte nog geen echte identiteit. In dat verhaal zijn Guglielmo, Ferrando, Fiordiligi en Dorabella juist individueel en met elkaar op zoek naar hun identiteit “ wat een overgang betekent van hun adolescentie naar hun volwassenwording. In Don Giovanni en in Le nozze di Figaro is sprake van overwegend reeds volwassen personages mèt een identiteit en derhalve ook mèt een verleden. Waarbij regisseurs Wieler en Morabito ervan uitgaan dat de personages in Don Giovanni de gevangenen zijn van hun identiteit, van hun verleden, terwijl de personages in Le nozze di Figaro samen een specifiek verleden delen, maar dat achter zich hebben gelaten. Dit alles wordt zichtbaar in zowel de karaktertekening als de uitbeelding-op-de-scène van de vier jonge geliefden in Cos ¬ fan tutte, van de in een schemerwereld bestaande, gekwelde volwassenen in Don Giovanni, en van de met een familiebedrijf bijkans vergroeide werknemers in Le Nozze di Figaro. Wat deze laatsten betreft: voor beide regisseurs ligt hun gezamenlijke verleden in het toneelstuk van Beaumarchais, dat aan diens Le mariage de Figaro voorafgaat: Le barbier de Séville. In dat stuk figureren bijna alle personages die we in Le mariage de Figaro, of hier maar liever: Le nozze di Figaro, ook aantreffen. In de flyer wordt e.e.a. als volgt samengevat:

  • Trouw & ontrouw in Cosi fan tutte
  • List & bedrog in Le nozze di Figaro
  • Lust & verlangen in Don Giovanni.

In ieder geval zorgen de moderne ensceneringen voor eigentijdse versies van deze klassiekers ervoor dat de voorstellingen dik uitverkocht zijn en de bravo's niet van de lucht. De Inleidingen van Chris Engeler zijn ook te beluisteren op de volgende pagina's van de speciale website (klik op de naam van de opera): Cosi fan tutte, Don Giovanni en Le nozze di figaro. Binnenkort op Cultuurpodium.nl het artikel over Le Nozze di Figaro.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.