Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

2 December 2006

Andy Statman Trio

Andy Statman Trio Andy Statman Trio Andy Statman Trio
Tekst en beeld van Ton Maas (klik voor vergroting)
Gezien op 25 november, Rasa, Utrecht


‘G ’h, dat zou je bij ons nooit zien,’ verklaart de Amerikaanse klarinettist en mandolinespeler Andy Statman met een grijns zodra hij het podium van het Utrechtse Rasa betreedt, wijzend op het geprojecteerde verbodsbord voor mobiele telefoons. Statman houdt niet van voorgekookt; praatjes met het publiek zijn net zo spontaan geïmproviseerd als de muziek die hij maakt met zijn trio. De luchtigheid van de begroeting staat echter in schril contrast met de toon die hij aanslaat met zijn eerste stuk: een introspectieve en breed uitgesponnen improvisatie op een eeuwenoude nigoen (woordloos gezang uit de joodse liturgie). Over een traag golvend tapijt van tromgeroffel en gestreken contrabas laat Statman zijn klarinet eerst fluisterzacht jammeren en kreunen, om ruim een kwartier later te eindigen in een cascade van jubelende en bij vlagen snerpende klanken.

Statman wordt meestal aangekondigd als klezmermuzikant “ in dit geval ‘grootmeester van de New Yorkse klezmer’ “ maar dat gebeurt vooral omdat niemand echt raad weet met zijn muziek, tenminste als het op indelen naar genre aankomt. Zeker, hij is een leerling van de grote Dave Tarras, de man die als eerste een Amerikaanse draai aan de jiddische feestmuziek gaf, maar Statman studeerde ook jarenlang bij bluegrassmandolinist David Grisman, maakte onversneden jazz met Buell Neidlinger en is nog altijd een groot liefhebber van rock&roll. De enige vergelijking die echt hout snijdt “ hoewel uit piëteit vaak niet hardop uitgesproken “ is die met John Coltrane. Statman deelt niet alleen Trane’s fenomenale toon en improvisatorische vermogen, zijn muziek klieft ook minstens zo diep door de ziel.

De ‘andere’ Statman openbaart zich zodra hij de mandoline ter hand neemt. Plotseling keert de luchtigheid van zijn conversaties met het publiek ook terug in zijn muziek. Zelfs zijn lichaamstaal slaat om van enigszins gekweld tot dartel en uitgelaten. Zijn twee begeleiders huppelen van harte met hem mee. Vooral Larry Eagle “ net terug van een tournee met Bruce Springsteen “ verrast met messcherp en toch fantasievol slagwerk. Ondanks de suggestie van niemendallerigheid die er onwillekeurig van uitgaat, heeft Statmans interpretatie van de Amerikaanse fiddlemuziek niet minder diepgang dan zijn behandeling van oude joodse melodieën.

Helemaal aan het einde van de voorstelling vloeien de twee persoonlijkheden van Statman samen in het titelstuk van zijn allereerste plaat uit 1980, Flatbush Waltz, een ode aan de wijk in Brooklyn waar hij ter wereld kwam. Dan demonstreert hij zijn grootmeesterschap op de mandoline, door er klanken uit te toveren die net zo fluwelig, lyrisch en bezwerend zijn als die uit zijn klarinet.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.