Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, MULTIMEDIA

22 November 2006

Australian Dance Theater met Held

Held door ADT Held door ADT Held door ADT
Door Mieke Kreunen met foto's van Lois Greenfield (tenzij anders vermeld).
Klik op de foto's voor vergroting.


'Held' is een dansvoorstelling waarin tegenover de actie en bewegingen van choreograaf Garry Stewart de stills van fotograaf Lois Greenfield de hoofdrol spelen. Terwijl het publiek de zaal binnen stroomt is Greenfield al aan het werk te zien terwijl ze portretten maakt van de dansers die achteloos terwijl ze rond kuieren voor haar poseren. De beelden worden getoond op twee enorme monitoren die links en rechts op het podium staan opgesteld. Als de muziek begint wordt duidelijk hoe de fotograaf en de dansers zich tot elkaar verhouden: de dansers maken sprongen en precies op het zweefmoment maakt Greenfield een foto met behulp van twee enorme flitsers tussen de coulissen. Adembenemende beelden verschijnen op de monitoren waarbij de dansers als het ware gewichtloos in het luchtledige lijken te zweven. Eerst worden ze één voor één in beeld gebracht maar gaandeweg zien we steeds meer dansers die elkaar in die 'gewichtloosheid' ontmoeten. Door de belichting en de korte sluitertijd worden messcherpe opnames gemaakt waarbij duidelijk is dat Greenfield de kamikaze-achtige bewegingen van Stewart goed moet kennen om dit soort stills te kunnen maken. Later in de voorstelling zal Greenfield gebruik maken van stroboscopisch licht voor haar stills waardoor de bewegingen op een andere indrukwekkende wijze worden vastgelegd. Beelden van veelarmige godinnen en wonderlijke figuren verschijnen op de monitor. Ook komt er een scene waarbij de dansers allemaal gekleed zijn in kanten ondergoed en de beelden op de monitor close-ups laten zien van zwarte kant op huid van de lichamen die in elkaar gekronkeld worden totdat niemand meer kan onderscheiden welk lichaamsdeel precies bij wie hoort. Dat alles gaat gepaard met heftige techno muziek.

Held door ADT Held door ADT (foto Tim Webster) Held door ADT

Tussen de scènes met de stills zien we intermezzo's met andere accenten in de dans zoals het deel waarbij de dansers begeleid door een enkele piano bewegen op een nagenoeg verduisterd podium dat om de paar seconden wordt verlicht door lichtflitsen. In het volgende onderdeel zijn dat geen 'gewone' lichtflitsen meer maar stroboscopische sequenties waardoor het effect nog mooier wordt. Erg mooi vond ik ook de scène waarin een soort tableuax vivants werden gemaakt door de dansers die veranderden in een volgend tableau terwijl op de achtergrond videobeelden te zien waren waarin het 'normale' tempo zichtbaar wordt.

Niet alleen het flitslicht en de stroboscoop spelen een rol in de voorstelling want ook kleur is een belangrijk ingrediënt in de voorstelling van deze bijzondere dansgroep. Soms manifesteren die zich door de spots die op het podium staan en soms door de kleuren die op de monitoren verschijnen. Ook geprojecteerd licht op de vloer legt accenten in de dans of op bepaalde dansers waar de toeschouwer nauwelijks omheen kan. Maar centraal element blijft de bijzondere choreografie van Garry Stewart. Niet alleen werkt hij met veel sprongen in zijn werk maar ook met hele gecompliceerde groepsdynamiek waarin ogenschijnlijk chaotische taferelen bij nader inzien nauwkeurig geregisseerd blijken te zijn.

Waar de fotograaf eerst vooraan op het podium haar beelden maakte, doet ze dat aan het einde van de voorstelling vanaf de achterkant van het toneel waardoor de dansers niet lijken te zweven in een luchtledig tegen een neutrale achtergrond maar ineens te zien zijn in relatie tot de hoofden van de toeschouwers op de eerste paar rijen. Gewichtloosheid verandert in grote sprongkracht door deze wijziging van perspectief. Heel bijzonder!

De voorstelling duurt een goede vijf kwartier en dat is niet lang maar de hele tijd zit je wel op het puntje van je stoel te kijken en te luisteren naar al het moois dat er op het toneel te zien is. “Held is onschuldig en arrogant, grof en poëtisch, elegant en punk, is gisteren en postapocalyptisch, minachtend en verduiveld sexy. Dit is buitengewone kunst!", schrijf een Australische krant naar aanleiding van het Adelaide Festival waar ADT optrad. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ook trouwens met de aanbeveling dat je ze moet gaan zien als ze in je buurt zijn. Dat gaat nog gebeuren voor de mensen in Alphen aan den Rijn en Groningen want daar is de voorstelling nog te zien op respectievelijk 23 en 25 november. (kijk hier voor de speellijst).

Australian Dance Theatre - website
Lois Greenfield - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.