Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

20 November 2006

Celso Fonseca verwarmt Tropentheater met fraai concert

Celso Fonseca Celso Fonseca Celso Fonseca
Door Marina den Hartog met foto's van Bob van Markesteijn (klik voor vergroting)
Gezien op 19-11-2006 in Tropentheater Amsterdam


Een zondagmiddagconcert voelt wat onwennig als je normaal gesproken ’s avonds naar optredens gaat. De locatie, de grote zaal van het Tropentheater, is ook een beetje wennen. Volgens de programmatoelichting van het Tropentheater gaan we vanmiddag luisteren naar “Celso Fonseca, Braziliaanse zanger met een magnifiek gitaarspel”. We zijn benieuwd.

Zodra Fonseca en zijn begeleidingsband - een toetsenist, bassist en drummer “ het podium betreden, applaudisseert de zaal. De musici nemen het klappen over en vormen het om tot een ritmisch intro van het eerste nummer. Fonseca speelt inderdaad voortreffelijk gitaar en heeft een gloedvolle stem. Zeer ingetogen brengt hij het ene prachtige nummer na het andere ten gehore. Zo’n 25 jaar geleden begon Fonseca zijn carrière als professioneel musicus. Hij was onder andere gitarist in de band van Gilberto Gil en heeft sindsdien op podia en in studio’s gewerkt met vermaarde Braziliaanse artiesten, zoals Milton Nascimento, Djavan, Gal Costa, Jorge Benjor, Chico Buarque, Caetano Veloso, Elza Soares, Marisa Monte en João Bosco. De stem van Fonseca roept onmiddellijk associaties op met die van Caetano Veloso. Dat is niet vreemd, want Fonseca heeft veel met Veloso samengewerkt. Jammer is het wel, want daardoor lijkt het alsof hij geen eigen geluid heeft, terwijl hij een heel bijzondere musicus is die zonder meer zijn sporen heeft verdiend.

Na twee nummers zegt hij rustig “Thank you” en zet weer een prachtig bossa-nummer in dat subtiel wordt ingekleurd door zijn voortreffelijke begeleiders. De drummer laat uiterst verfijnde ritmes de zaal in ritselen en ook de mannen op de toetsen en de bas zijn geweldig. Grappig dat Fonseca vertelt dat hij in zijn jonge jaren een fan was van de Nederlandse groep Focus, die begin jaren zeventig een gewaardeerd exportproduct was.

Celso Fonseca Celso Fonseca Celso Fonseca

Fonseca komt met zijn zang en gitaarspel heel naturel over en is beslist niet bezig om er een show van te maken. Het concert verloopt heel relaxed. Het gaat echt om de fraaie en subtiele muziek die hier wordt neergezet. Het laatste nummer voor de pauze begint met spannende klanken die doen denken aan het geluid van een berimbau. Wat we gaan horen is een prachtig instrumentaal arrangement van ‘Consola 夋o’.

De set na de pauze begint met twee solonummers van Fonseca. Het eerste nummer is een Engelse uitvoering van het bekende Jobim-nummer ‘Ela é Carioca’ (Zij komt uit Rio) van zijn cd ‘Natural’ (2003), gevolgd door ‘My broken heart’ van zijn laatste cd ‘Rive Gauche Rio’ (2005). Beide cd’s zijn uitgebracht voor de internationale markt. Mogelijk was dat een reden om een aantal Engelstalige nummers op te nemen. Hoe mooi het ook allemaal klinkt, het is toch prettiger om Portugees te horen.

Intussen zijn de andere musici ook weer op het podium. We horen het Beatle-nummer ‘Help’. Voor Europese oren wat gedateerd, maar misschien is dit een beetje een hype in Brazilië, want de laatste tijd spelen meer Braziliaanse sterren nummers van de Beatles. Denk maar aan Caetano Veloso en Gilberto Gil. Ook speelt hij Jamie Cullums “Next Year Baby’. Gelukkig stapt hij weer over op zijn Portugese repertoire.

In het laatste deel van het concert horen we nog een aantal Braziliaanse nummers, waaronder ‘Surf Board’ (Jobim) en verschillende samba’s. Pas nu lijkt het of Fonseca contact met de zaal gaat zoeken. Hij oogt ook wat extraverter dan aan het begin van het concert en stimuleert de zaal zelfs om mee te klappen. Dat gaat meestal mis, omdat het publiek dan een ander ritme klapt, maar nu blijft de schade beperkt. We krijgen nog een toegift met onder andere het bekende ‘Tristeza’ dat een groot deel van de zaal enthousiast meezingt. Nu is het echt voorbij. We hebben genoten van een fraai en sfeervol concert.

Celso Fonseca - website

Bezetting:
Celso Fonseca “ zang, gitaar
Jorge Barreto “ keyboard
Guto Wirtti “ basgitaar
Alexandre Fonseca “ drums


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.