Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

10 November 2006

Allen Toussaint in de sporen van Allen Toussaint

Allen Toussaint Allen Toussaint Allen Toussaint
Door Liesbeth Beeftink met foto’s van Hans Frederiks (klik voor vergroting)
Gezien in de Melkweg, Amsterdam op 2 november 2006


“Ik ben het niet gewend om in de spotlight te staan”. Allen Toussaint waarschuwt het publiek in de Melkweg vast. Liever betuigt hij, een man die van achter de schermen een heel leger aan zangers groot maakte, eer aan anderen. Maar in de Melkweg ontkomt hij niet aan aandacht. Behalve een zwarte glimmende vleugel als sparring partner voor Toussaint, is het podium leeg. Wat valt er te verwachten van Allen Toussaint, een gedistingeerde opa in pak met vlinderstrik, op deze avond? Een ‘trip down memory lane’ of meer dan dat?

De meeste mensen in de zaal hopen in elk geval op goud van oud. Het overgrote deel is dik in de vijftig en kent alle liedjes uit de jeugdjaren, zo blijkt even later als Toussaint de kraker “Working in a coalmine” inzet en een koor uit de zaal bijvalt. Het wordt een aanstekelijke re ¼nie avond en Allen Toussaint lijkt tevreden met de gemoedelijke sfeer. Hij wordt er spraakzaam van. Tussen de nummers door vertelt hij anekdotes over de sterren voor wie hij zijn liedjes schreef. Zo kreeg hij ooit een telefoontje van Betty Wright die het aanstekelijke dansnummer “Shoorah Shoorah” van hem coverde. Wright kreeg in een interview de vraag wat shoorah eigenlijk betekende en vroeg het aan de tekstschrijver. Toussaint wendt zijn blik veelbetekend tot de zaal en zegt: “when she said that I put her on hold. And she’s still on hold!” Gelukkig begrepen wij beter dat het niet om de verhaaltjes gaat maar om ongecompliceerd muzikaal plezier. Dat Toussaints zangstem niet fantastisch is maakt niet uit, hij is per slot van rekening niet voor niets man achter de schermen. Zijn pianospel is virtuoos. Persoonlijk geniet ik ervan snelle boogie woogie met zulke finesse live gespeeld te zien. Want wie kan dat vandaag nog? Ik ben dan ook blij dat Toussaint het hield bij een avond ‘het beste van’ en niet allerlei experimenten met ons wil delen.

Ik en de rest van een enthousiast publiek koopt na afloop gretig de laatste cd van Toussaint, ‘Jazzity project “ Going Places’. De titel zegt het al, helaas staan daar dus wel de ‘moderne nummers’ op waarin Toussaint met zijn tijd mee wil gaan. Toussaint is een icoon van de door hem zelf ontwikkelde New Orleans Rythm & Blues liedjes uit de fifties en sixties. Laat hem alsjeblieft zo conservatief blijven als hij die avond in de Melkweg was.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.