Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK

7 November 2006

Evanescence in Paradiso


Door Aukje (met foto's van de site) gezien op 6 november 2006

De Amerikaanse gothic-metal band ‘Evanescence’ heeft begin oktober 2006 hun tweede album ‘The Open Door’ uitgebracht. Het is het langverwachte vervolg op het succesvolle debuutalbum ‘Fallen’ uit 2003, waar bijna 14 miljoen exemplaren van zijn verkocht. Het maken van het album ging niet zonder slag of stoot. Gitarist Terry Balsomo is nog steeds herstellende van een beroerte, de band kreeg een nieuwe manager en er kwam een einde aan de relatie van zangeres Amy Lee. Volgens de band is het allemaal ten goede gekomen aan het album.

Het album wordt gepresenteerd in de grote zaal van Paradiso. Een opmerkelijke keuze voor een populaire band als Evanescence. In hun korte bestaansduur hebben ze twee Grammy’s gewonnen en een grote schare fans opgebouwd. Die fans zorgden ervoor dat het concert binnen 10 minuten was uitverkocht. De grote zaal van Paradiso is dan ook overvol. Je vraagt je af waarom de band niet in de Heineken Music Hall staat. Aan de andere kant kan een band ook te vroeg de overstap maken en daardoor de plank misslaan. Na een intro begint Evanescence met het nummer ‘Sweet Sacrifice’ van hun nieuwe album. Een nummer waar Amy haar kwaliteiten als zangeres laat horen door o.a. hoge en zuivere noten te produceren. Na ‘Weight of the world’ is het tijd voor de grote hit ‘Going Under’ van het album Fallen.
Na het zesde nummer wordt de vleugel naar het midden van het podium gereden. Amy Lee is niet alleen de zangeres van de band, maar ook de pianiste/toetseniste. De band neemt gas terug met rustige nummers als ‘Lithium’ en ‘Good Enough’. Het is een goede afwisseling met de ruige gitaarrock, maar toch is het lekker als de vleugel van het podium verdwijnt en de ruige gitaren weer klinken bij de nieuwe hit ‘Call me when you’re sober’.

Bij volgende nummers maakt Amy gebruik van de synthesizer aan de zijkant van het podium, waar ze in verhouding tot de vleugel gelukkig weinig op speelt. We zien Amy namelijk het liefst in het midden van het podium headbangen en springen met opgestoken pink en wijsvinger, hét teken voor rock ’n roll.
Ze zingt de nummers vol overgave. Was ze drie jaar geleden, toen de band op Pinkpop te zien was, nog niet overtuigend genoeg als zangeres, nu hoeft niemand meer aan haar twijfelen. Opvallend is dat zij haar stem niet op een klassieke manier gebruikt, zoals de zangeres van de vergelijkbare Nederlandse gothic-metal band Within Temptation. Alleen ontkomen we af en toe niet onder de indruk dat er een band meeloopt. We horen strijkers terwijl er niemand achter de synthesizer staat en een hoge stem als Amy laag zingt.

De meisjes die vooraan staan worden tegengehouden door drankhekken. Ze laten van zich horen door luid te gillen en uitbundig mee te zingen. “I can’t hear myself because of you guys’, zegt Amy lachend. En: “I’m so tired, you wear me out,”
Knuffels worden op het podium gegooid en tientallen foto’s gemaakt via mobieltjes. Minpunt van de avond is de security van de band, die met zaklampen in het publiek schijnt om te zoeken naar mensen die in hun ogen verboden opnames maken. Zo wordt het meisje voor me op het eerste balkon van haar stoel geplukt en meegenomen door twee zware jongens. Een nummer later komt ze terug. Zonder camera.

Het mag de pret niet drukken, want Evanescence zet een goede liveshow neer waarbij ook aandacht is besteed aan het decor. Binnen een uur sluiten ze af met ‘Lacrymosa’, waarmee ze flink uitpakken. Zoals verwacht komen ze terug voor een toegift. De vleugel wordt wederom het podium opgereden voor de derde hit van hun eerste album, ‘My immortal’, om net zo snel weer te verdwijnen voor het allerlaatste nummer ‘All that I’m living for’. Er worden nog wat plectrums, drumstokken en waterflesjes door alle bandleden behalve Amy in het publiek gegooid en dan gaat het licht in aan. Na een te kort (70 minuten) maar vermakelijk concert staat het publiek weer buiten. Het is duidelijk dat Evanescence hun nieuwe album promoot, en dat het liefst in een zo kort mogelijke tijd wil afhandelen.

Evanescence - website
Gebruikte Tags:

=================

gravatar for lord cms

wanner zogezegd donkere goth “metal” gillende tienrmeisjes uit hun dak doet gaan is dit toch weer typisch onzen tijd ;-)
knuffels op het podium ja die zwartjassen zijn watjes en dat meoten we altijd weer tonen aan de buitenwerled ;-)
maar blijbkaar was het eenleuk feest en eignelijk is dat wat telt!
ik haat security die altijd zo overacting zware jogens spelen…
hopelijk heeft het meisje gewoon haar geheugenkaart moeten wissen…

lord cms (E-mail ) (URL) - 08-11-’06 09:55


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.