Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

6 November 2006

Première Operette Villa Johanna

Door Mieke Kreunen

Zes jaar geleden werd de overheidssubsidie van de Hoofdstad Operette definitief stopgezet omdat het gezelschap geen kans zag het genre op een eigentijdse wijze voor het voetlicht te brengen. Het leek er toen een beetje op dat de operette in Nederland het loodje had gelegd om plaats te maken voor zijn meer op populaire muziek gebaseerde soortgenoot, de musical. Toch is er nu weer professionele operette te zien in Nederland want het nieuwe Nederland Operette Theater brengt dit seizoen Offenbachs 'La Vie Parisienne' met moderne middelen en elementen uit de musical. Maar dat is nog niet alles want Joop Stokkermans schreef de muziek van een andere nieuwetijdse operette, naar een script van John van Boekel, die op vrijdag 3 november in première ging in Oss. Villa Johanna wordt uitgevoerd door de Stichting Oss Cultureel, een amateurgezelschap dat in deze unieke Nederlandstalige productie werd bijgestaan door een artistiek team van professionals, waaronder de uit Oss afkomstige Maaike Widdershoven. Het verhaal van Villa Johanna vindt zijn oorsprong in Oss, de bakermat van de margarine-industrie rond 1880. Een pittige ruzie tussen de grootindustriëlen Anton Jurgens en Arnold van den Bergh over de aanleg van een kanaal is er de oorzaak van dat een riante villa van eigenaar en naam wisselt en zo wordt Villa Constance (genoemd naar de dochter Van den Bergh) omgedoopt in Villa Johanna (genoemd naar de vrouw van Jurgens).

De families Jurgens en Van den Bergh waren grondleggers van het huidige Unilever-concern. Het mag dan ook geen verwondering wekken dat Unilever één van de hoofdsponsoren is van deze productie. In de vroegere Villa Johanna is overigens nu het Museum Jan Cunen gehuisvest waarin op dit moment een tentoonstelling is gewijd aan de geschiedenis van de villa en zijn bewoners. In de operette Villa Johanna wordt het historische verhaal van de Villa en haar bewoners theatraal benaderd aan de hand van de liefde tussen de katholieke Leonie Jurgens en de joodse Louis van den Bergh temidden van de intriges en zakelijke conflicten.

Voor ons genoeg aanleiding om af te reizen naar Oss voor de première van Villa Johanna in een stampvol Theater De Lievekamp. In het concept is gekozen voor 'vertellers' in de vorm van Commedia dell'Arte acteurs die op weg zijn naar een optreden in Villa Johanna op het feest van de familie Jurgens, waar ook de familie Van den Bergh acte de presence zal geven. Ook tijdens de changementen tussen de aktes voeren dezze acteurs van de Commedia dell'Arte een entre'act op en geven commentaar op de gebeurtenissen. Dat werkt goed en zorgt ervoor dat de toeschouwer gaandeweg meer in het verhaal getrokken wordt. De muziek van Stokkermans ligt gemakkelijk in het gehoor, is toegankelijk en blijft al meteen in het geheugen hangen. Hij noemt Villa Johanna zelf een synthese tussen een musical en een operette en het is dan ook logisch dat de totaalindruk van de muziek, die varieert van Strauss tot rock, dichter bij de populaire muziek ligt dan bij de klassieke. In de arrangementen zitten, met name voor de de schitterende stemmen van solisten Widdershoven, Van Vliet en Van der Waal, interessante soms meerstemmige passages. Dat zorgt voor de krenten in de pap van de muziek die anders wellicht niet genoeg spannend zou zijn gebleven gedurende de hele voorstelling.

De totaalindruk was hier en daar overdadig en overweldigend en dan bedoel ik vooral de enorme hoeveelheid spelers op het toneel. Wat mij betreft had dat wel ietsje minder gemogen met name met een wat kleiner ensemble dat nu maar liefst 21 mensen telt naast de 4 acteurs van de Commedia dell'Arte, 14 bijrollen en de 3 hoofdrollen. Het decor van kunstenaar David Blade was bedoeld om te prikkelen en een beeldtaal aan te bieden die uitnodigt tot mee-associëren. Dat vond ik niet overal even goed gelukt en het decor oogde hier en daar wel erg van karton in elkaar geknutseld zoals bij het extra uitvergrootte servies van papier maché in de eerste acte. Wellicht had ook hier beperking in het aantal een strakker beeld opgeleverd. Toch ook veel leuke vonsten zoals de strobalen in het koetshuis of de schitterend verlichte trap in de slotscene. Over de prachtige kostuums en de choreografie eigenlijk niks dan lof want dat zat prima in elkaar en zag er goed uit. Het verhaal was met name in het gedeelte voor de pauze hier en daar wat langdradig met muzikale uitstapjes over de butler en de postbode die wat mij betreft niet veel toevoegden. Het was wellicht interessanter geweest om de onenigheid tussen de vaders van de jonggeliefden wat verder uit te werken in het script en dat had dan ook meteen voor meer pit en vaart gezorgd. Pittiger, of misschien moet ik zeggen pikanter, was trouwens zeker het gedeelte na de pauze met vrijpartijen achter de strobalen en de lingeriescene in het boudoir van Leonie, waarna de problemen tussen de ouders kennelijk ook als sneeuw voor de zon verdwenen en er getrouwd kon worden.

Al met al vond ik Villa Johanna een zeer verdienstelijke poging om de operette nieuw leven in te blazen op een moderne manier. Geweldig dat er een aantal professionals zijn die hun nek hiervoor willen uitsteken om naast al die enthousiaste amateurs een vernieuwende productie te realiseren. Het is een aanzet voor een ontwikkeling die vast nog wel meer navolging zal krijgen en een trend die zich ongetwijfeld zal voortzetten. Het blijft de vraag waar operette eigenlijk ophoudt en de musical begint. Op die vraag zou ik vooralsnog het antwoord niet weten maar ik ben wel benieuwd wat anderen daar over denken. Zeker is dat het premièrepubliek, waaronder alle Osse notabelen, met volle teugen van de voorstelling genoten hebben. Villa Johanna is nog te zien tot en met 12 november in de Lievenkamp te Oss. Cast & creatives Maaike Widdershoven - Leonie Floor-Anne van Vliet - Emily Robert van der Waal - Louis Joop Stokkermans - creatief concept/muziek Stanley Stokkermans - muzikaal leider Jeroen Sleijfer - arrangementen Carel van Vliet - creatief concept, artistieke leiding en regie Willemke Wijnakker - kostuurontwerp en choreografie David Bade - toneelbeeld en decor




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.