Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

4 November 2006

Première musicalklassieker My Fair Lady

My Fair Lady - foto Joris-Jan Bos My Fair Lady - foto Joris-Jan Bos My Fair Lady - foto Joris-Jan Bos
Door Mieke Kreunen met foto's van Joris-Jan Bos

De musical My Fair Lady speelt zich af in het London van begin van de vorige eeuw en vertelt het romantische verhaal van het bloemenmeisje Eliza Doolittle dat door taalkundige Prof. Henry Higgins wordt opgeleid tot echte dame. Higgins heeft een weddenschap met zijn vriend Kolonel Pickering afgesloten dat hij Eliza van haar accent af kan helpen en haar manieren kan bijbrengen zodat zij in hofkringen niet wordt herkend als meisje uit de sloppenwijken. Higgins neemt Eliza in huis om haar les te geven en ondanks de hooghartige en onbeschofte houding van Higgins tegenover Eliza groeit er langzaam een intense relatie tussen de twee. My Fair Lady betekent, als je het letterlijk vertaalt, 'mijn schone dame' maar het is ook de manier waarop in het plat-Londens accent de naam van de wijk Mayfair wordt uitgesproken, de chique wijk waar het verhaal zich afspeelt. De musical My Fair Lady is gebaseerd op het toneelstuk Pygmalion van George Bernard Shaw waarvan de titel verwijst naar de mythe over de beeldhouwer Pygmalion die verliefd wordt op een door hemzelf gemaakt beeld van een godin. Godin Aphrodite wordt door die liefde zo ontroerd dat ze het beeld tot leven wekt. In My Fair Lady is het Higgins die naar perfectie streeft in het 'project' Eliza die hij aanvankelijk alleen maar ziet als een door hemzelf gemaakt schepsel waarvan ook alle credits hem toekomen bij het welslagen. Zoals Mevr. Higgins het op een bepaald moment treffend zegt: "Twee kleine kleutertjes spelen met een levende pop".

 Toch is Eliza met haar ontwapenende persoonlijkheid doorgedrongen tot een laag bij Higgings waarvan hijzelf het bestaan nog niet ontdekt had. Regisseur Ryan zegt daarover in een interview: 'Eliza en Higgins maken door hun ontmoeting een grote verandering door. Het grappige is dat iedereen denkt dat Eliza het meeste is veranderd, maar ik geloof dat het juist Higgins is, die door Eliza een ander mens wordt. Eliza's karakter verandert niet, Higgins' karakter wel." Deze verandering die er bij Higgins plaats vindt mag wat mij betreft wel wat meer tot uitdrukking komen in het spel van Hoffman want het blijft toch vooral arrogante vlegelachtigheid die we zien. Het is merkbaar dat My Fair Lady afstamt van een toneelstuk en Thom Hoffman vertelde ons in een interview dat het stuk door regisseur Matthew Ryan in eerste instantie zonder zang werd gerepeteerd. Tekst en liedjes lopen probleemloos in elkaar over en dat komt een goed verloop van het verhaal ten goede. Erg goed gedaan was ook het decor waarbij de changementen - zoals altijd bij - soepel en op rolletjes verliepen. Het zag er allemaal weer prachtig uit, net als overigens de kostuums. Alleen het grote witte oor dat in de huiskamer van Professor Higgins in de lucht hing voegde naar mijn idee helemaal niks toe.

Er viel veel te acteren in deze musical en in de cast derhalve veel acteerervaring en een aantal musicaldebuten van acteurs Maria Stiegelis (Mevr. Pearce), Marlies van Alcmaer (Mevr. Higgins) en Thom Hoffman die een overtuigende Henry Higgins op de planken zet. Maar ook het zangwerk was helemaal top met Céline Purcell als hoogtepunt waarbij ook de zangprestaties van Thom Hoffman, die het er verrassend goed vanaf bracht, niet onvermeld mogen blijven. Compliment voor de casting want die was perfect met Bob Fosko als een vanzelfsprekende Alfred P. Doolittle, Hugo Haenen als Kolonel Pickering, Maria Stiegelis als mevr. Pearce en Barend van Zon als Freddy Eynsford-Hill. De personage die de meeste humor inbracht is ongetwijfeld die van Mevr. Higgins (Marlies van Alcmaer) die met haar scherpe analyses en snedige opmerkingen alle lachers op haar hand kreeg, met als goede tweede Vader Doolittle met zijn opportuniste en originele kijk op leven, welzijn en welvaart. Petje af ook voor regisseur Ryan die er voor heeft gezorgd dat in dit toch al redelijk klassieke stuk de vaart er goed in blijft zitten en de spanning en scherpte behouden blijven zonder tekort te doen aan het tijdsbeeld waarin het verhaal speelt.

Bij veel Nederlanders roept deze musical goede herinneringen op. Hele generaties zijn opgegroeid met de liedjes uit de eerste of tweede Nederlandse productie waarin ondermeer Wim Sonneveld, Johan Kaart, Paul van Vliet en Piet Bambergen speelden. Vergelijkingen met eerder vertolkingen en vertolkers zijn misschien verleidelijk maar in mijn ogen niet relevant. Wat mij betreft niks dan lof voor deze productie die een 'must' is voor iedere musicalliefhebber. Ik heb echt genoten van het stuk, de fantastische muziek, de briljante teksten (Seth Gaaikema, zie het libretto) en de geweldige cast. My Fair Lady is nog tot en met juli volgend jaar overal in het land te zien. Voor een exacte speellijst kun je terecht op de website. My Fair Lady - website


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.