Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: JAZZ, WERELDMUZIEK

16 Oktober 2006

Yuri Honing Trio & Saïd Chraïbi

Honing & Chraïbi Honing & Chraïbi Honing & Chraïbi
Tekst en beeld van Ton Maas (klik voor vergroting).
Gezien op 4 oktober, Wereldmuseum, Rotterdam.


In december 2005 werd in Rabat de viering van 450 jaar culturele betrekkingen tussen Nederland en Marokko afgesloten met een speciale editie van het festival Rencontres Musicales. Drie Nederlandse jazzformaties gingen daarbij een dialoog aan met Marokkaanse muzikanten. Het is bemoedigend om te zien dat in alledrie de gevallen die muzikale uitwisseling een vervolg heeft gekregen. Fra Fra Sound maakte een uitgebreide tournee met zanger en multi-instrumentalist Madjid Bekkas. Gitariste Corrie van Binsbergen werkt inmiddels samen met zangeres Touria Hadraoui aan een compositieopdracht voor filmmuziek. Voor de muzikanten uit de groep van tenorist Yuri Honing leek de uitdaging het kleinst, omdat zij zich als Oriënt Express al jarenlang intensief bezighouden met de Arabische maqam. Bovendien kampte hun uitwisselingspartner, »dspeler Saïd Chraïbi, destijds met ernstige gezondheidsproblemen die de intensiteit en de spankracht van zijn spel ondermijnden. Tegen de felheid van de drie jonge honden uit Holland kon hij het in Rabat slechts opnemen door zijn gewicht als eminence grise en nationale held in de strijd te werpen.
In de grote aula van het Rotterdamse Wereldmuseum was woensdagavond niets meer te merken van die wanverhouding. Al bij de eerste maten van het openingsstuk was duidelijk dat hier gelijkwaardige muzikale geesten aan het werk waren. Trefzeker pareerde Chraïbi de slepende woestijngroove met razendsnelle capriolen op de elf snaren van zijn »d. Zijn klaterend heldere klank contrasteerde prachtig met de fluwelige sonoriteit van Honings tenorsax en de broeierig zoemende contrabas van Tony Overwater.

Was de muzikale grensoverschrijding van hetzelfde viertal vorig jaar in Rabat nog een kwestie van eenrichtingsverkeer, dit keer maakte Chraïbi wel degelijk de oversteek naar de jazz en demonstreerde zijn vertrouwdheid met de daar vigerende vierkwartsswing en downbeat. Tegen het einde van de avond waagde de groep zich zelfs aan een compositie van Carla Bley.

Wat in Rabat bleef steken in een belofte voor de toekomst, werd in Rotterdam waargemaakt: een muzikale ontmoeting die beide partijen in staat stelt eigen beperkingen te ontstijgen. In het sluitstuk van de avond “ Baghdad van de Irakese componist Mounir Bachir, een klassieker uit het repertoire van Oriënt Express “ liet Chraïbi minzaam glimlachend horen wat er allemaal mogelijk is als je een èchte grootmeester uitnodigt om met je te komen spelen. Honing en zijn mannen stonden er regelmatig van te kijken, niet alleen van hem maar vooral van zichzelf.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.