Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

15 Oktober 2006

Hemel Boven Berlijn “ Toneelgroep Amsterdam / American Repertory Theatre

Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn
Door Aukje met foto's van Jan Versweyveld (klik voor vergroting).
Gezien 11 oktober, Stadsschouwburg Amsterdam


Het is donker. Uit de boxen klinken stemmen. Ze praten door elkaar. Op verschillende plekken op het podium valt zand in een rechte baan naar beneden op een spot die aan en uit gaat zodat elke baan zand wisselend wordt verlicht. Ze lijken de tijd weer te geven, als een soort zandlopers. Alleen kan dit zand niet omgedraaid worden.
De stemmen worden verstaanbaar. Het zijn gedachten van mensen. Gedachten die alleen engelen kunnen horen. En het publiek.

Een snackbar wordt het podium opgereden. Bovenop de kar zitten twee engelen, Damiel (Fedja van Huêt) en Cassiel (Bernard White). Ze voeren een dialoog. Damiel in het Nederlands, Cassiel in het Engels. Damiel vraagt zich af. “Is het leven onder de zon niet slechts een droom?” Damiel en Cassiel hebben eeuwenlang de mens bestudeerd. Maar Damiel wil een stapje verdergaan: hij wil niets liever dan voelen hoe het is om mens te zijn en zijn eeuwig leven inruilen voor sterfelijkheid. Als ze van de snackbar afspringen, zweeft circusartieste Marion (Mam Smith) door de lucht, als was ze een engel. Damiel is meteen verliefd op haar. Het is de stimulans die hij nodig had om de stap naar sterfelijkheid te zetten. Cassiel leidt hem daarop door de verlichte baan met zand. En Damiel is mens.

Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn

Hemel Boven Berlijn is een coproductie van Toneelgroep Amsterdam en het American Repertory Theatre. De voorstelling wordt in het Nederlands en Engels gespeeld.
Het stuk is geregisseerd door Ola Mafaalani, die in haar vorige stukken al vaker engelen gebruikte. Toen Adelheid Roosen, die in Romeo en Julia (Toneelgroep Amsterdam, 2004) een engel speelde, haar vroeg waarom ze alijd engelen gebruikte, realiseerde ze zich dat het kwam door de film ‘Der Himmel ¼ber Berlin’. Onbewust had deze film van Wim Wenders uit 1987 een rol gespeeld. “Hemel boven Berlijn’ is een toneelbewerking van deze film.

Een bijzondere rol is weggelegd voor oud-nieuwslezeres Noraly Beyer, die in dit stuk ook daadwerkelijk een nieuwslezeres speelt. Leuk detail is dat ze het nieuws van vandaag voorleest.
Hadewych Minis, die speciaal voor deze voorstelling basgitaar heeft leren spelen, verzorgt samen met Jesse Lenat de muziek en gedachtestemmen. In het begin van de voorstelling toont Hadewych haar zangkunsten capella aan het publiek. Ze zingt bezield en vol passie een spaanstalig lied.

Bij de snackbar nemen oudere mensen plaats, sommige zijn bejaard. Het valt meteen op dat zij, net als de anderen, onopvallend zijn gekleed. Eventjes wordt er uit de band gesprongen, als ze met z’n allen gaan dansen. De jassen worden uitgedaan en felgekleurde glimmende kleding komt tevoorschijn. Het is een welkome afwisseling met de grauwe en grijze kleding. Een bejaarde man blijft de rest van de voorstelling zitten op een witte tuinstoel voor de snackbar, zonder iets te zeggen. Spelend met zijn eigen vingers, soms bijna in slaap vallend.

Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn Hemel boven Berlijn

Hemel Boven Berlijn gaat over de materialistische wereld waarin we leven. Hoewel de film uit 1987 stamt, is het onderwerp nog steeds actueel. Ola Mafaalani wil ons laten zien dat we de details van het leven niet meer zien omdat we alles naar binnen proppen, zoals eten en nieuws. ‘Dit stuk laat zien dat je juist door stil te staan een heel grote beweging kan maken’.

Maar het stuk staat te veel stil. Er gebeurt te weinig om écht te kunnen boeien. De sfeer is somber en depressief, de muziek nietszeggend en de Amerikaanse acteur Stephen Payne probeert tevergeefs het publiek mee te krijgen door hen dingen te vragen. “Do the Dutch make pasta?” Het publiek reageert pas als hij het voor een derde keer vraagt.

Er wordt wel eens gezegd dat het publiek veel te makkelijk een staande ovatie geeft. Bij dit stuk is de zaal echter eerlijk. Een handjevol mensen applaudisseert enthousiast en gaat staan, maar het overgrote deel blijft zitten. Het is absoluut geen slecht stuk, maar een tikkeltje saai. Misschien is dat juist wat regisseuse Ola ons mee wil geven: een stuk waarin weinig gebeurd kan ook boeiend zijn, ook in de snelle wereld waarin wij leven. Alleen kon het mij niet voldoende boeien.

Toneelgroep Amsterdam - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.