Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

14 Oktober 2006

Palio-Paréa

Palio-Paréa Palio-Paréa Palio-Paréa
Tekst en beeld door Ton Maas (klik voor vergroting)
Gezien op 28 september, De Badcuyp, Amsterdam


Palio-Paréa legt zich als een van de weinige ensembles in ons land geheel toe op de Griekse muziek en dan vooral de rebetika, een genre dat zich nog het best laat vergelijken met de Portugese fado. Het stadium van epigonisme zijn ze echter al jaren ontgroeid: hun repertoire bestaat in belangrijke mate uit originele composities van bouzoukispeler Loek Schrievers. Daarmee scoort Palio-Paréa hoge ogen in Griekenland, waar de groep regelmatig te gast is op festivals.

Het vertrek van violist Jos Koning en vervolgens ook van zanger en gitarist Mattie Tans betekende voor de resterende groepsleden een moment van herbezinning op de toekomst. Besloten werd om voorlopig als trio verder te gaan en in die bezetting werd ook de nieuwe cd Rendez-vous opgenomen, die nu wordt gepresenteerd met een omvangrijke tournee. De aftrap daarvan, donderdagavond in het Amsterdamse muziekcentrum De Badcuyp, maakte duidelijk hoe gedurfd de keuze voor de huidige bezetting is geweest. Zonder contrabas, viool en tweede vocalist is het klankpalet van de groep een stuk kaler en minder smeuiig geworden. Zangeres Marg ’t Schenk moet het qua begeleiding meestal stellen met gitaar en bouzouki, hoewel ze soms zelf de baglamas (een langhalsluit in miniatuurformaat) ter hand neemt of de percussie verzorgt. Wonderlijk genoeg zorgt het puntige samenspel van Schrievers en gitarist Carel van Rijn juist voor meer muzikaal avontuur en raffinement dan voorheen. De kleine bezetting daagt beide muzikanten blijkbaar uit om boven zichzelf uit te stijgen. Waar de bouzouki vroeger vooral versieringen en een Grieks tintje aanbracht, heeft ze nu een dragende rol gekregen in de arrangementen. Schrievers’ behendigheid op het instrument wordt gepareerd door die van Van Rijn op gitaar. Diens eerdere rol van contrabassist verbleekte er zelfs een beetje bij.

Wat wel wordt gemist, is de afwisseling tussen twee vocalisten. Hoewel het timbre van Schenk fraai mengt met dat van Schrievers, die af en toe een tweede stem zingt, ligt vooral bij luchtige en lichtvoetige nummers een zekere monotonie op de loer. Haar kracht als zangeres is onmiskenbaar gelegen in het vertolken van zwaardere kost, zoals een viertal getoonzette gedichten van de grote Griekse poëet Konstantin Kavafis. Bovendien had Schenkt aan het begin van de avond merkbaar moeite om haar vorm te vinden, vooral als ze gelijktijdig de baglamas bespeelde. Gaandeweg de voorstelling hervond ze zich echter en zeker na de pauze was elk spoortje van onzekerheid verdwenen.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.