Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

14 Oktober 2006

No Blues

No Blues No Blues No Blues
Tekst en beeld door Ton Maas (klik voor vergroting)
Gezien op 23 september, Theater de Evenaar, Rotterdam


Ze noemen zich No Blues, maar dat is wel een beetje gejokt. Soms scheren ze er alleen rakelings langs, zoals met een lied van de zingende prediker Blind Willie Johnson, maar Hard Killing Floor van Skip James behoort toch echt tot de canon. Geen van de leden van dit multi-etnische kwintet heeft een achtergrond in de onversneden blues, hoewel gitarist en zanger Ad van Meurs, veteraan uit de wereld die tegenwoordig wel wordt aangeduid met de term ‘americana’, er het dichtst in de buurt komt. Voor »dspeler Haytham Safia uit Jeruzalem was de blues waarschijnlijk minder bekend terrein, maar dat maakt zijn inbreng des te origineler en sprankelender. De interactie tussen beide tokkelaars vormt de kern van het ‘format’ van No Blues, hoewel percussionist Osama Maleegi en contrabassist Anne-Maarten van Heuvelen in belangrijke mate bijdragen aan de ‘drive’ van het gezelschap. Met zijn multi-etnische bezetting demonstreert de groep hoe effectief de blues kan zijn als lingua franca tussen zeer verschillende culturen. Het is een taal die overal wordt verstaan. Ook marketingtechnisch is een formatie als deze een slimme zet. Genres als folk, blues en americana zijn in ons land min of meer veroordeeld tot kleine circuits of gespecialiseerde festivals, maar No Blues heeft inmiddels de weg naar de wereldmuziekpodia gevonden en is de komende maanden in diverse schouwburgen te zien.

Binnen het idioom van fusions en crossovers heeft de groep gekozen voor een ongewone doch geslaagde aanpak: in plaats van met elkaar versmolten, worden verschillende stijlen juist gecontrasteerd. Als Van Meurs een protestsong van Woody Guthrie inzet, vlecht Safia er een Arabisch lied doorheen over een roos die bloeit in de woestijn. Dat de rechtlijnige melodievoering van de Amerikaanse songwritertraditie en de meanderende melismatiek van de Arabische zangkunst nergens wringen maar elkaar juist aanvullen en versterken, is een bewijs voor het grote vakmanschap van deze muzikanten.

Juist bij virtuoze instrumentalisten als deze is het van belang dat de kleinste details goed uit de verf komen. Dat stelt hoge eisen aan de zaalversterking en precies daaraan schortte het zaterdagavond in het Rotterdamse Theater de Evenaar. Zelfs als die taak in vertrouwde handen is “ zangeres en groepslid Ankie Keultjes zat achter de knoppen en verzorgde haar incidentele tweede-stempartij ook vanaf die plek “ heb je blijkbaar nog geen garantie dat het goed gaat. Alleen al een tiental dB’s minder geluidsdruk had de voorstelling beslist goed gedaan.


=================

gravatar for rob

ik heb inderdaad erg genoten van dit concert, verder had ik geen enkel probleem met het geluid!

rob (E-mail ) - 09-11-’06 11:55


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.