Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, JAZZ

13 Oktober 2006

Toon Tellegen en het wisselend Toonkwintet

Door Marieke van Soest
Gezien op donderdag 5 oktober in het Bimhuis

Een bomvol Bimhuis wacht tot de voorstelling van start kan gaan. De VPRO maakt opnames, mogelijk leidt dit tot wat vertraging. Met een daverend applaus worden de schrijver en het kwintet op het toneel verwelkomd. Kennelijk hebben eerdere voorstellingen met schrijvers al een enthousiast publiek opgeleverd. Voor mij is deze combinatie van verhalen met muziek nieuw, ik ben wel een liefhebber van de verhalen van Toon Tellegen. Hij neemt plaats op het toneel en gaat van start met een verhaal over de mier en de eekhoorn. ‘Je hoort heel veel geluiden. Toch zijn er nog veel meer geluiden, maar die hoor je niet’. Mier en eekhoorn ontwerpen een oor, waarmee je alle geluiden die er zijn kunt horen. Dan hoor je als publiek ineens ook allemaal geluiden. Elk van de instrumenten maakt af en toe een geluid, het worden er steeds meer. Je beleeft de ervaring van eekhoorn en mier: door de geluiden hoor je het geluid niet meer. Heel beeldend. Het zou niets voor mij zijn, zo’n oor.

In het volgende verhaal heeft de muziek een heel stuwende werking, de verteller wordt meegenomen door de muziek, wat de dynamiek van het verhaal versterkt. Zo rijgen de verhalen zich aaneen. Van de mier en de eekhoorn, de sprinkhaan en de boktor, de olifant in tweestrijd. Soms start het verhaal en volgt de muziek. Soms is er muziek en wordt het verhaal hierin verweven. De verhalen staan op zich, maar vloeien toch samen tot een geheel. Door de muziek, de verhaalkeuze? De verschillen tussen mier en eekhoorn komen sterk naar voren in het verhaal over een bezoek aan het eind van de wereld. Op de terugweg naar het bos, ziet eekhoorn ‘alles’. Mier ziet nog steeds ‘niets’. Ook dit beeld werkt door in de verdere verhalen.

Na de pauze vertelt Corrie van Binsbergen over het stand komen van zo’n voorstelling. Zij is de componist van het totaalplaatje. Ze kiest de verhalen en de meeste schrijvers zijn direct akkoord met haar keuze. Bij de verhalen komen ideeën voor muziek. Zij ordent de onderdelen op een groot magneetbord: "Ik blijf net zo lang met de stukken schuiven tot het een geheel wordt, een nieuwe compositie". Door de vorm blijft het ook een stuk improvisatie: "We lezen mee met de tekst. Soms zijn bepaalde klanken gekoppeld aan een woord, op andere stukken herhalen we een aantal maten. Dat verandert bij een volgend stuk tekst". Dit verklaart de enorm brede lappen papier die de muzikanten voor zich hebben. "Met de muziek is gerepeteerd, de schrijver komt er gewoon bij. Hij krijgt alleen een paar aanwijzingen. ‘Beginnen zonder muziek’of ‘Kies zelf maar het moment dat je met het verhaal wilt starten’. Zo ontstaat een spannende wisselwerking". Ook dit is te zien, je ziet de beleving van de muzikanten als iets lukt, als het goed uitpakt. Na de pauze eerst een aantal gedichten, daarna verder met de dierverhalen. Ik bemerk bij mezelf verschil met voor de pauze. Voor de pauze was ik sterk bezig deze voor mij nieuwe vorm van ‘muziekbeleving’ een plek te geven. In het tweede gedeelte kan ik sneller, gemakkelijker meegaan in het geheel. Er is ook meer ruimte gekomen voor het beeld, dat de schrijver en de muzikanten met elkaar vormen. De verschillende instrumenten, de wijze van bespelen, het onderlinge contact. Met name de percussionist is een schouwspel op zich. Ook dit wordt ingeweven. In een verhaal waarin de wilg van zijn plek loopt en voorbij gaat (‘ik verbaas me niet meer’), loopt ook de percussionist de zaal door. Hij weet zelfs muziek te halen uit de traptreden!

Een aanhoudend applaus na het tweede deel van de voorstelling, haalt de artiesten terug op het podium. Ik neem het risico de laatste bus te missen, om de twee volgende verhalen niet te hoeven missen. Daarna toch maar een sprintje getrokken en op het nippertje de bus gehaald. Of er nog meer toegiften waren kunt u zelf beluisteren. De gemaakte opnames van de VPRO worden uitgezonden op zaterdag 14 oktober 2006, van 21.00 tot 24.00 op de Concertzender Nieuwe Stijl. Informatie over deze uitzending vindt u hier. Het Wisselend Toonkwintet is nog op allerlei plaatsen te beluisteren. Kijk op de site van Corrie van Binsbergen (afdeling 'bands') voor de speellijst. Corrie van Binsbergen - website Bezetting Corrie van Binsbergen - gitaar Joost Buis - trombone, lapsteel Albert van Veenendaal - piano Hein Offemans - bas, tuba Alan ‘Gunga’ Purves - percussie Toon Tellegen - verteller




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.