Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: DANS, KLASSIEKE MUZIEK

13 Oktober 2006

Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier

Human Figures - Irena Misirli? Human Figures - Daniela Neugebauer en Kim Savéus Human Figures - Sara Erens en Kim Savéus
Door Mirjam van Zweeden met foto's van Robert Benschop (klik voor vergroting)

De grote zaal van de Rotterdamse schouwburg. Een zwarte vleugel op het podium met een jonge pianist in het pak. Fel gekleurd licht afgewisseld met projecties van een bewegend heelal. Prachtige klanken van Bach. Dansers in deels doorschijnend zwart die als muzieknoten ieder hun eigen zeggingskracht hebben en samen doorgaande patronen vormen.

Het is 10 oktober, de wereldpremière van ‘Human Figures/Das Wohltemperierte Clavier’ van het Rotterdamse gezelschap Dance Works. De muziek wordt gespeeld door de Portugese pianist, Manuel Araújo, die al werd bekroond met vele prijzen op internationale piano concoursen. Ook de choreograaf Ton Simons ontving vele belangrijke onderscheidingen voor zijn werk en werkte samen met bekende musici, beeldende kunstenaars componisten en ontwerpers. Hij woonde en werkte 20 jaar lang in New York waar hij eigen producties maakte en met zijn gezelschap ‘Ton Simons and Dancers’ voorstellingsseries gaf. Met dit gezelschap nam hij ook deel aan internationale festivals. Na een periode als vaste gastchoreograaf bij wat toen nog ‘De Rotterdamse Dansgroep’ werd hij artistiek leider van Dance Works en zo was hij weer terug bij de stad waar hij zijn dansloopbaan begon bij de Dansacademie. Simons choreografeert voor dit nieuwe werk delen uit Johann Sebastian Bach’s ‘Das Wohltemperierte Clavier’. Het ‘goedgestemde’ slaat op de in zijn tijd (18e eeuw) revolutionaire welgetempereerde stemming van het instrument, een stemming waardoor het mogelijk was om in alle toonsoorten zuiver te spelen. Een componist maakte in de 18e en de 19e eeuw bewust gebruik van deze expressieve mogelijkheid om de compositie te ‘kleuren’. Met de mate van lyriek (te horen in fris- of dofheid, gelatenheid, trots en andere ‘kleuren’) kon de componist variëren en hiermee de muziek meer diepte en zeggingskracht geven. In deze voorstelling gebruiken de dansers naar mijn idee hun lichamen als instrument om zich, op abstracte wijze, in alle toonaarden uit te drukken.

Human Figures - Lór ¡nd Zach ¡r en Irena Misirli? Human Figures - Manuel Araújo en Caroline Harder Human Figures - Matthew Otaegui en Lór ¡nd Zach ¡r

‘Das Wohltemperierte Clavier’ wordt gevormd door in totaal 48 preludes en fuga’s in alle denkbare toonsoorten. De eerste veertien hiervan horen we in de dansvoorstelling, die bestaat uit twee delen van ieder zeven dansstukken met een prelude en een fuga. Ton Simons heeft de choreografische indeling van Human Figures gebaseerd op 14 omdat dat het ‘Bach getal’ is. Bach geloofde in getallensymboliek; door de getallen in zijn naam op te tellen (B=2, A=1, C=3, H=8) kom je op 14.
In het programmaboekje geeft Simons aan dat hij de partituur als blauwdruk voor zijn choreografische tijd/ruimte structuren heeft gehanteerd. Het feitelijke dansmateriaal is ontwikkeld in samenwerking met de dansers. Tussen een aantal fuga’s en de preludes die deze omgeven heeft hij thematische verbindingen gelegd.

In het begin van de voorstelling moet ik wennen aan de combinatie van klank, dans en bewegend beeld. De muziek waar ik al vaak van genoten heb is al ‘af’ op zichzelf. Toch word ik gaandeweg meegenomen in de beelden van de dans. De dans is heel mooi afgestemd op de muziek. De bewegingen van de dansers sluiten aan bij het ritme en de muzikale melodielijn maar geven het gelijkertijd opnieuw vorm, op eigen wijze, met een souplesse en ogenschijnlijke eenvoud die alleen topdansers kunnen laten zien. Het is een harmonisch geheel van zich steeds opnieuw opbouwende beelden die samenkomen en weer vervloeien, een beetje alsof je door een caleidoscoop kijkt met steeds veranderende kleurige mozaïeken. Doordat Simons de choreografie heeft geplaatst in een autonoom veranderende lichtomgeving van kleur en bewegende projecties uit de kosmos wordt dit effect nog versterkt. We zien de dansers in alle samenstellingen, van solo tot octet, mannen en vrouwen alleen of met elkaar. Dit geeft steeds nieuwe impulsen voor sprankelende dans en hiermee wordt de belofte ingelost waarmee we in de aankondiging lekker zijn gemaakt: ‘Het werk van Simons is een magisch voorbeeld van de krachtige werking van abstracte dans. De expressieve dynamiek en het heldere architectonische lijnenspel van Simons’ danstaal leveren telkens weer beelden op die ontroeren en een lust zijn voor het oog.’
Kortom, de voorstelling is een aanrader voor liefhebbers van moderne dans en muziek. Kijk hier voor de speellijst.

DanceWorks - website


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.