Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

11 Oktober 2006

Layla & Majnun

Layla & Majnun Layla & Majnun Layla & Majnun
Tekst en beeld Ton Maas (klik voor vergroting).
Gezien op 9 september, KIT Tropentheater, Amsterdam


De themavoorstelling over de onmogelijke liefde tussen Layla en Majnun waarmee het Amsterdamse KIT Tropentheater afgelopen zaterdag het nieuwe wereldmuziekseizoen inluidde, bood de twee voornaamste vocalisten, de Tunesisch/Belgische Ghalia Benali en de Oezbeekse Sevara Nazarkhan, volop gelegenheid om te schitteren en te bekoren. Het publiek lag aan het einde van de avond dan ook aan hun voeten. Toch moest na afloop van de donderende ovatie worden geconstateerd dat er op de voorstelling beslist het een en ander viel af te dingen. Aan alles was duidelijk dat het project inderhaast in elkaar was getimmerd. De repertoirekeuze was onevenwichtig en de dramatische opbouw van het concert werd verstoord door enkele triviale popdeuntjes. Ghalia mag dan behalve een indrukwekkende zangeres ook een bevallige buikdanseres zijn, door telkens opnieuw haar sierlijke gekronkel in te zetten, kreeg haar dans net iets teveel van een kunstje. Nazarkhan ontdeed zich bekwaam van het gladde imago dat sinds haar ontdekking door Peter Gabriel “ en de gelikte productie van haar plaat “ toch een beetje aan haar kleeft. Met fraai ingetogen emotie vertolkte ze de Oezbeekse variant van de onmogelijke liefde. Het had ongetwijfeld een leuk idee geleken om ook pianiste Naira Mnoian een tweetal liederen te laten zingen “ een in het Russisch en een in haar moedertaal, het Armeens “ en daarmee het universele karakter van het thema nog eens te benadrukken, maar zij bleek qua overtuigingskracht niet opgewassen tegen de beide sterren van de avond. Benali’s beklemmende en verrassend jazzy vertolking van Billie Holidays Ghost of Yesterday was al afdoende om het thema ver boven de Arabische couleur locale uit te tillen. Het gelegenheidsensemble dat speciaal voor dit project was samengesteld, musiceerde net iets te ingehouden en te braaf, ongetwijfeld als gevolgd van een tekort aan gezamenlijke repetities.

Alle tekortkomingen ten spijt, was de voorstelling een perfect vehikel voor de formidabele talenten van Benali en Nazarkhan. Het is te hopen dat ze allebei nog eens hun opwachting mogen maken op de Nederlandse podia, maar dan wel met hun eigen ensembles en zonder het keurslijf van een vooraf opgelegd en slordig uitgewerkt thema.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.