Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

10 Oktober 2006

Sou Si-tai & Lau Chor-wah

Sou Si-tai & Lau Chor-wah Sou Si-tai & Lau Chor-wah Sou Si-tai & Lau Chor-wah
Tekst en beeld Ton Maas (klik voor vergroting)
Gezien 7 oktober, Rasa, Utrecht


Uniek evenement of gekkenwerk? Soms liggen uitersten dicht bijeen. Het optreden van Sou Si-tai en Lau Chor-wah uit China had wel een beetje van allebei. Want hoe presenteer je een instrument waarvan de klank slechts enkele meters ver reikt, zonder geluidsversterking in een middelgrote concertzaal? ‘Gewoon’ door slechts enkele tientallen kaartjes te verkopen en het publiek in een halve kring op het podium te plaatsen, zoals zaterdagavond in het Utrechtse Rasa.

Sou en Lau bespelen een instrument dat ook binnen China een uitzonderlijke positie inneemt. De qin, een zevensnarige citer, is een van de oudst bekende Chinese muziekinstrumenten en bovendien overladen met mythologie. Zo zou het vooral dienen om in contact te treden met het hogere, of de kosmos. Bovendien was de qin, met zijn prachtig bewerkte klankkast en zijden snaren, eeuwenlang een kostbaar bezit dat slechts voor een kleine elite was weggelegd. Qinspelers waren van oudsher welgestelde intellectuelen die zich tevens bezighielden met zaken als poëzie en calligrafie. Optreden voor publiek was er niet bij; gespeeld werd er vooral in de huiskamer, voor enkele intimi of geheel zonder gehoor. Het repertoire voor de qin bestaat uit stukken van soms wel meer dan duizend jaar oud, die zijn overgeleverd in tabulatuur (vingerzettingen). De notatie bevat dus geen informatie over tempo, maat en toonhoogte, want ook de stemming van het instrument is nooit vastgelegd. Kennis over dergelijke zaken wordt overgedragen van leraar op leerling, in een orale traditie die eeuwen omspant. Sou en Lau studeerden in Hong Kong bij de inmiddels 101-jarige mevrouw Tsar Teh-yun, die zelf ooit les kreeg van muzikanten aan het keizerlijk hof en ondanks haar leeftijd nog altijd actief is.

De qin mag dan tot dezelfde familie behoren als de Japanse koto en de Vietnamese dan-tranh, het zijn juist de verschillen die het instrument interessant maken. De glissandi die zo kenmerkend zijn voor de qinmuziek, ontstaan door de vinger die de snaar tegen de klankkast drukt, in de lengterichting heen en weer te laten glijden, precies zoals bij andere fretloze snaarinstrumenten als viool of »d. Het nauwgezet uitvoeren van de instructies over tokkelwijze (vingertop of nagel, in- of uitwaarts) en vingerzetting (vingertop, nagel of liggende duim) gaat gepaard met acrobatische handbewegingen die het qinspel ook visueel uiterst aantrekkelijk maken. De fijnmazigheid van die instructies is zo groot dat het aantal schakeringen in klankkleur de vierhonderd overschrijdt.

Zielepijn en weemoed zijn geliefde thema’s in het qinrepertoire. In combinatie met de vele glissandi leidt dat tot een onverwachte klankverwantschap met de delta blues van slide-gitaristen als Mississippi Fred McDowell of, meer recent, Kelly Joe Phelps.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.