Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK, MUZIEK, JAZZ

20 September 2006

Raul Midón in Paradiso

Door Aukje

Krap een half jaar geleden stond Raul Midón in Paradiso als voorprogramma van Lizz Wright. En wat een voorprogramma vaak niet lukt, lukte hem wel: de zaal platspelen. Het resulteerde in het uitverkopen van zijn cd’s in de hal van Paradiso. Op 18 september is hij zelf de ster van de avond. Marike Jager, de zangeres die in 2003 de Grote Prijs van Nederland (singer/songwriter) won, mag het publiek vooraf opzwepen. Hoewel ze het goed doet, blijft het publiek bij de bar hardop praten. Wat Raul Midón een half jaar geleden wel lukte, krijgt zij niet voor elkaar. Als ‘rising star’ Raul Midón het podium opkomt, is het publiek al uitzinnig. Vanwege zijn blindheid (medische fout bij de geboorte) zet een begeleider Raul op de juiste plek en overhandigt hem zijn gitaar. Dan zet hij ‘Everybody’ in. Een gewaagd nummer om mee te beginnen, vanwege de gedurfde uithalen op zijn kopstem. Die gewaagdheid zet hij door in het tweede nummer ‘Sunshine’, waar hij begint met trommelen op zijn gitaar als was hij een drummer en zijn befaamde trompetsolo laat horen. Voor de duidelijkheid: Raul heeft geen trompet, maar toetert met zijn mond. In het volgende nummer, ‘If you’re gonna leave’ imponeert hij met het lang aanhouden van een toon. En zo heeft hij in de eerste drie nummers al zijn kwaliteiten laten zien. Hoewel het publiek nog keurig op de stoelen zit, heeft het de zaal reeds afgebroken.

Raul blijkt ook een goed verteller. Zo vertelt hij dat hij vier jaar geleden naar Manhatten New York verhuisde en op de 21e verdieping, waar zijn appartement was, alleen maar de wind hoorde suizen. Heel anders dan het kleine dorpje met zijn 256 inwoners in New Mexico, waar hij vandaan komt, waar hij veel verschillende geluiden, zoals krekels, hoorde. Maar door zijn blindheid weet hij niet hoe krekels eruit zien en maakte hij plaatjes in zijn hoofd. Die plaatjes inspireerden hem tot het schrijven van ‘All in your mind’. Hij speelt niet alleen nummers van zijn debuutcd ‘State of mind’, maar ook nieuwe nummers die op zijn tweede nog uit te komen cd zullen komen. Sinds januari dit jaar is hij constant aan het toeren, waardoor er bijna geen gelegenheid is om nieuwe nummers uit te proberen omdat elk optreden opeens belangrijk is. Hoewel de nieuwe nummers misschien iets behoudender worden gespeeld, is het een goede promotie voor zijn tweede cd. Tijdens de opnames van zijn debuutcd met de producer Arif Mardin (Stevie Wonder, Norah Jones, Chaka Khan) luisterde hij voor hij naar de studio ging naar nummers die hem ertoe brachten om het beste uit zichzelf te halen. Dat varieerde van Bach tot zijn grote voorbeeld Donny Hathaway. Voor hem schreef hij het nummer ‘Sittin in the middle’. Omdat Raul zonder andere muzikanten op het podium staat, is het meezingen van het publiek de enige interactie van de avond. Ze klappen en zingen uit zichzelf mee, maar hij dirigeert ze tijdens ‘Sittin in the middle’ tot het zingen van het woord getto. Raul Midón sluit de avond af met ‘State of mind’, de titelsong van zijn cd. Hij geeft nog een trompetsolo weg in combinatie met virtuoos gitaarspel, dat doet denken aan de stijl van Tuck van het duo Tuck & Patti. Paradiso is inmiddels afgebroken en het publiek joelt om een toegift. Het duurt niet lang voor de begeleider Raul voor een tweede keer op zijn plek in het midden van het podium voor de microfoon neerzet. Hij begint met een rustig nummer met de tekst ‘yesterday is gone’ en zegt dan ‘I leave you with a positive note’ waarop hij een nummer zingt met de tekst ‘Let’s make it better’. Daarna verdwijnt hij weer van het podium, waarop de lichten bij de bar aangaan en er muziek wordt gedraaid. Maar het publiek kan maar geen genoeg krijgen van Raul en houdt niet op met fluiten, klappen, stampen en schreeuwen. Dit is zoals een toegift hoort te zijn: geen ingeplande, zoals vaak gebeurt, maar een oprechte, waarbij de artiest werkelijk geen idee heeft wat hem overkomt. Het duurt even, maar dan komt Raul toch nog terug om het publiek te geven wat ze wil: nog een liedje. Nog nooit eerder gaf hij drie toegiften. Raul Midón is populair in Nederland, dat blijkt. Het concert is geslaagd, maar Raul Midón kan wellicht iets professioneler omgaan met zijn setlist. Door de uitbundigheid van de eerste drie nummers leek hij al zijn kruit te hebben verschoten. En hoewel de intimiteit van de rustige nummers in de toegift ook prachtig is, sluiten we liever af met een feestje la State of Mind. Maar zoals een vrouw bij het fietsenrek tegenover Paradiso al zei: “Ik zal vanavond heerlijk kunnen slapen”, zo is het inderdaad. Raul Midón - website




=================

gravatar for Tim

Ik lees de recensie in Het Parool. Baalde verschrikkelijk. Ik was er heel graag bij geweest.

Tim (URL) - 22-09-’06 17:03


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.