Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: FESTIVAL, TONEEL, MUZIEK

18 September 2006

Première De Kleine Patriot of de Grote Anton Mussert Show

Door Mieke Kreunen

Waar eindigt vaderlandsliefde en waar begint landverraad? Dat is de vraag die Paul Feld, die op uitnodiging van de Utrechtste stadsschouwburg een theatraal en muzikaal portret maakte van NSB-voorman Anton Mussert, zich stelde. De Kleine Patriot is een onderdeel van de manifestatie 'Kunst in Oorlog' van de 'Vrede van Utrecht' ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de Utrechtste Stadsschouwburg, die in de oorlog werd geopend (in 1941) en regelmatig gebruikt voor feesten en andere festiviteiten van de NSB. Anton Mussert was een burgermannetje van het meest bekrompen soort die bekend stond als een zwakke leider die door vriend en vijand werd geminacht. Hij was medeoprichter van de NSB maar Hitler en de SS zagen weinig in deze onbeduidende kleinburgerlijke politicus die evenwel voor zichzelf grote ambities had. Growing up in public zet een portret neer van dit icoon van de laffe collaborateur met zijn grote vaderlandsliefde en verbindt dat met de tijd van nu.

Als het publiek binnenstroomt in de Blauwe Zaal van de Utrechtse Stadsschouwburg voor de première van De Kleine Patriot, klinkt er muziek: 'Ich bin von Kopf bis Fuss'. Acteur Harm van Geel staat te zingen achter een antieke microfoon terwijl de begeleiding wordt verzorgd door violist Jasper Le Clerq en gitarist Andreas Suntrop. Achter een zwarte voile is een sober decor zichtbaar dat spaarzaam verlicht wordt door een enkel peertje zodat we in het duister de herderhond op de grond kunnen zien liggen. De muzikanten zijn gesminkt als 'soldaatpierots' en zitten achter lessenaars met een swastika-achtige tekens er op. Door de muziek, het lied, het spaarzame licht en het decor zijn wanen we ons in de sfeer van de oorlogsjaren. Dan dooft het licht en zien we Anton Mussert in zijn cel, waarin aan de wand een zwart/wit portret van Juliana hangt, die zich afvraagt waar het nou zo mis heeft kunnen gaan in zijn leven met met zijn idealen van vaderlandsliefde. Na een korte interruptie van de moderne techniek gaat het spel verder. Allerlei personages komen langs en spreken zich uit over vaderlandsliefde, socialisme, discriminatie, buitenlanders en politiek: een politieagent, een toneelspeler, een neonazi, een NSB-er, de weduwe Rost van Tonningen en Pim Fortuun vertellen afwisselend een deel van het verhaal vanuit hun eigen perspectief. Allemaal worden ze gespeeld door Harm van Geel die een aantal schitterende personages neerzet waarbij vooral de hysterisch bekakte weduwe, Pim Fortuyn met zijn overslaande stem en overdreven gearticuleerde taal en de Neonazi met zijn slachtofferhouding en trillend lipje op mij de meeste indruk maken.

Gaandeweg wordt ook steeds duidelijker dat het verhaal van Mussert een verhaal is dat overal en in alle tijden kan gebeuren. Een tragische figuur die vaderlandslievende idealen binnen een foute context combineert met het onvermogen om dat vorm te geven en goede keuzes te maken. Waar we eerst alleen maar toeschouwer zijn worden we langzaam meegesleept in het verhaal waarin ook steeds duidelijker zowel de tragische als de komische kanten naar voren komen. Er is veel geschreven en gespeeld over de tweede wereldoorlog maar in deze voorstelling wordt ook overduidelijk dat het een realiteit van nu is waar we in het heden mee moeten dealen. Dramatisch en muzikaal is het een buitengewoon sterke voorstelling en de vondst met de interrupties van de techniek is geniaal. Het gesputter, de verontwaardiging en het gemompelde commentaar uit het publiek is oprecht gemeend en het appèl op de sociale controle dus volkomen op zijn plaats. De uitwerking van het thema is sterk en de combinatie van het spel met de soms snerpende snijdende en dan weer zachte vleiende of vragende muziek van de twee jazzmuzikanten is absoluut geweldig. De voorstelling is nog te zien tot en met 21 september in de Stadsschouwburg in Utrecht en op 24 september in Theater de Lieve Vrouw in Amersfoort. Growing up in public - website Kunst in Oorlog - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.