Onderwerp: JAZZ
15 September 2006
Zomer Jazz Fiets Tour 2006 “ proloog
Door Liesbeth Beeftink met foto’s van Jan Luursema (klik voor groter)
De Zomer Jazz Fiets Tour is een Gronings begrip waar jazzliefhebbers uit de Randstad en verder met fiets en al voor afreizen naar het Noorden. Helaas geen zomerzon deze keer maar buien. Fietsers getooid met poncho's trotseerden de regen. Ze kwamen voor de muziek. En die was overal. In middeleeuwse kerken, boerenschuren, op hooizolders en in de plaatselijke manege stonden fanfarejazz, Afrikaanse swingjazz en bebop. Proloog
De avond ervoor was het fietsevenement met een proloog al geopend in Grand Theatre. Drie bijzondere formaties, die ook op de fietsroute geprogrammeerd stonden, speelden in de oude bioscoop. Ik zag er de Russin Evelin Petrova. Bij de opening van het nieuwe Bimhuis in 2005, oogstte zij alom bewondering. Ik was benieuwd naar haar speciale talent en waar die bewondering op stoelt. Het werd me snel duidelijk toen het optreden begon; Petrova geeft een nieuwe betekenis aan scatten. In een compleet eigen taal zonder doowop-shoobidooba's, vertolkt ze volksverhalen uit haar land. Ze voert een dialoog met met haar accordeon en met de personages (mannen en vrouwen, vrolijk en boos) die ze ter plekke creëert. De vertellingen gaan hand in hand met het verstrijken van de Russische seizoenen. Haar concert is zo rond als een jaar. Petrova deelt gevoelige en bombastische momenten met de zaal, op accordeon en in haar expressieve zang. Haar manier van musiceren heb ik nog nooit bij een ander gezien. Haar bijzondere arrangementen en onderwerpen geven een inkijk in een rijk innerlijk leven en eigen muzikale wereld.
Daarna neemt opnieuw een solist plaats op een stoel op het podium. We hebben het genoegen met nog een Rus kennis te maken; Alexei Arkhipovsky, bespeler van de balalaika. Dit instrument heeft maar drie snaren (zie foto’s) maar als je Arkhipovsky een minuut hebt gehoord, geloof je dat niet meer. Hij incarneert het begrip virtuoos en voegt daar een vleugje entertainment aan toe. Zijn concert is een overweldigende partij Russische volksmuziek en modernere stukken. Deed Petrova al een beroep op de emoties die muziek zo direct kunnen oproepen, Arkhipovsky geeft de zaal een stoot euforie. Luid applaus valt hem ten deel. Zijn soms geacteerde verlegenheid bij dit applaus nemen we voor lief.
Als derde en laatste openingsuitsmijter, staat een voor die gelegenheid samengesteld trio op het programma bestaande uit saxofonist Keshavan Maslak, bassist Ernst Glerum en slagwerker Han Bennink. De brochure voorspelt vuurwerk. En dat kregen we ook. Zeker met de onvoorspelbare Han Bennink op drums, die met zijn snare als een nomade over het podium trekt. Ook Maslak (alias Kenny Millions) met zijn Oekraïense wortels staat garant voor scheurend spel. Zijn saxofoon en klarinet krijgen ervan langs. Hij is even onnavolgbaar als Bennink met zijn gezap tussen bebop, blues en Russische folklore. Glerum laat zich niet gek maken door de twee clowns en speelt een steady potje contrabas. Aan het eind van het concert tuiten mijn oren van de gillende toeters. Maslak staat de dag erop in een fabriek. Ik ben benieuwd wat de akoestiek daar met zijn extatische Oekraïense bebop cocktail (hij noemt het zelf TECHJAZZ) doet, maar laat het aan een ander over om dat uit te vinden.
Zomer Jazz Fiets Tour - website