Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: CABARET

15 September 2006

Theo Maassen - tegen beter weten in

Door Mieke Kreunen

Toen in het voorjaar de kaartverkoop voor de voorstelling van Theo Maassen begon stond er een enorme rij op zondagochtend voor de Utrechtse Stadsschouwburg dat velen spontaan de moed in de schoenen zonk ooit nog bij de voorstelling terecht te komen. De schouwburg maakte bekend dat er een reprise zou zijn in het najaar waardoor veel pechvogels toch in tweede instantie bij de gelukkigen hoorden. Het podium staat vol met ouderwetse huisraad in een rommeltje op elkaar gestapeld als Maassen op komt. Het blijken spulletjes van zijn overleden ouders te zijn en de verzameling steekt scherp af tegen de fel belichte achtergrond. Dat is ook waar de voorstelling van Maassen over gaat maar eerst bekijkt hij nog even de bos bloemen uit de emmer waarover hij bijna struikelde toen hij op kwam. "Bedankt voor de geweldige voorstelling!"; afzender Stadschouwburg Utrecht. Dan maar meteen het eindapplaus? Maassen houdt niet van het langzame stervan van bloemen in een vaas en geeft de keurige bos een snelle dood. Dood is een rode draad in zijn show. Dood en het afgesneden zijn van die mensen die er onvoorwaardelijk voor je waren: "als een afgeknipt poesieplaatje met de verbindinggsstukjes er nog aan". Maassen voelt zich wees en kan ons dat laten voelen en dat steekt scherp af tegen de ideeën die hij heeft om de ellende in de wereld aan te pakken.

"Laten we allemaal Moslim worden, dan weten zij ook niet meer wat ze moeten doen", is één van de gedachten die Maassen de zaal in slingert om op te kauwen. "Laat iedereen die met elkaar in oorlog is elkaar lekker uitmoorden, help ze ook nog even want dan is het maar voorbij. Het doet er niet toe wie er wint". Dat is een ander plan. "Schaf de vrijheid van meningsuiting af, er worden zoveel meningen geuit dat het fenomeen waardeloos is geworden. Schaf maar af en naar wie dan nog zijn mond open durft te trekken is het waard om te luisteren". Razendsnel flitsen de gedachten langs, gelardeerd met harde cynische grappen.

Maassen veegt ook de vloer aan met religies en hun iconen en met hetzelfde gemak boort hij onze consumptiemaatschappij de grond in. Als je bij ons het woord reclame vervangt door propaganda dan heb je een totalitair regime, is de spiegel die Maassen ons voorhoudt. In de inboedel ligt een kruis met een lijdende Christus en Maassen mijmert wat voor zich uit tegen dit icoon van de Christelijke wereld om vervolgen een paar keiharde grappen te maken. Dat grappen maken kan, zelfs keiharde grappen, is maar eens te meer een bewijs van de superioriteit van 'onze god', zo meent Maassen. Hij stelt vragen en schetst karikaturen die zo goed lijken dat we het allemaal voelen en tegelijkertijd neemt hij het allemaal op de korrel met zijn onnavolgbare humor. "Mensen zijn egocentrisch zonder zich druk te maken om het grotere geheel", zo stelt Maassen, "in je lichaam heet zoiets kanker." Maar is ons dat wel aan te rekenen eigenlijk? Doen wij gewoon niet wat ons instinct ons ingeeft zonder dat te gebruiken dat ons onderscheidt van de dieren? Kun je een sprinkhaan aanrekenen dat hij gewassen kaal vreet? Als komiek is hij onovertroffen in zijn generatie en hij schuwt geen onderwerp. Hij is authentiek en oprecht in zijn afkeer, zijn vragen, zijn ideëen en zijn grappen. Hij zegt wat veel mensen denken, ook als het over vrouwen en sex gaat ("ik weet nog die tijd dat ik lepeltje lepeltje kon liggen met m'n ochtenderectie nadat ik de wekker er mee had uitgeslagen"). Wat ik knap vind is dat hij niet alleen scherp en snedig kan zijn maar ook ontroeren kan en appeleren aan gevoelens die velen herkennen zoals aan het eind van de voorstelling als hij vertelt dat zijn moeder altijd vroeg: "waar spreken we af als we elkaar kwijt raken?". Na deze voorstelling weten wij waar Maassen staat. Hij staat da ¡r, met opgestoken hand! Theo Maassen - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.