Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2014 Jun 2014 Jun 2013 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Jun 2010 Mei 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Nov 2008 Jun 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, FESTIVAL, DANS, CABARET

31 Augustus 2006

Fringe Festival: Five Easy Pieces in Sugar Factory

Door Mieke Kreunen

In januari van dit jaar was ik bij een try-out van de voorstelling van de Five Easy Pieces (lees hier het artikel) en gisteren woonden we in de Sugar Factory in Amsterdam de allerlaatste voorstelling van dit programma bij in het kader van het Amsterdam Fringe Festival. Het fenomeen Fringe Festival bestond tot voor kort nog niet in Nederland. In vele grote festivalsteden in het buitenland zijn de Fringe Festivals - die ooit begonnen als reactie op de 'officiële' festivals - ondertussen een bekend fenomeen en vaak groter dan het officiële festival. Amsterdam heeft gekoppeld aan het nieuwe theaterfestival TF1 meteen een Fringe Festival TF2 in het leven geroepen.

Erg leuk vond ik het om deze voorstelling, waar ik indertijd al heel enthousiast over was, nog een keer in 'volwassen' staat terug te zien. Ik had expres mijn eigen artikel van begin van het jaar niet meer terug gelezen voordat we gingen dus liet me nogmaals verrassen door wat de Pieces te bieden hadden. Net als bij de try-out pakten de vier Pieces het publiek helemaal in. Het programma heeft vaart terwijl er ook heel knap een aantal rustmomenten zijn ingebouwd die daaraan geen afbreuk doen. Componist/tekstschrijver Theo Nijland schreef het grootste gedeelte van de liedjes voor de eersteling van de Five Easy Pieces maar dit keer deden ze het allemaal helemaal zelf en dat zorgt voor een grote eenheid in het programma. Prachtige teksten trouwens, die door de Pieces met veel precisie en goede articulatie worden uitgevoerd waardoor de tekst goed verstaanbaar is en tegelijkertijd een soort 'objectiviteit' ontstaat.

Waar de vorige keer hier en daar nog een linkje mist in de opbouw van het programma klopte het nu helemaal. Daardoor kwam het thema, 'hoe het leven het hoofd te bieden', nog beter naar voren, was de eenzaamheid nog schrijnender, het onbegrip nog groter en het isolement nog desolater. Maria Noë schittert in haar ontreddering en ellende als ze met trillend lipje duidelijk maakt dat niemand zich maar iets van haar moet aantrekken, ze trekt zich wel even terug, laat maar! Ze gaat wel even kijken of er nog plaats is in de piepzak. Ook haar teksten zijn fenomenaal, absurdistisch en vol zwarte humor. Ze wil graag op haar streep gaan staan maar waar is hij? Of staat iemand anders er misschien op? Roosmarijn Luyten is naast een fantastisch zangeres (alle Pieces zingen trouwens erg goed) ook een geweldig danseres. Door haar tengere gestalte is zij degene die rondgedragen kan worden door Maria Noë. In één van de scenes zingen Maria en Roosmarijn een lied dat gaat over afstand houden ('Niets komt dichtbij me en niemand kan me raken') terwijl Maria Roosmarijn als een kind in haar armen draagt. Als Maria het niet meer kan houden om Roosmarijn te dragen staan ze tegen elkaar aan en komen steeds dichter in elkaars nabijeheid zodat op het eind van het lied hun lippen tegen elkaar bewegen in de laatste zin van het lied en in een kus. Ook kan Roosmarijn zich als een kraag om de hals van Marijn Brouwers vlijen als de drie vrouwen zich letterlijk vastklampen aan Marijn. Ze klimmen in hem, hangen aan zijn lichaam en grijpen hem vast in een poging het contact niet te verliezen. Een indrukwekkend beeld!

Gwen Maduro heeft een eigen rode draad in de voorstelling met het feest van haar ouders in haar dorp waar ze graag over wil vertellen hetgeen haar pas bij de derde poging lukt. Zij is de femme fatale van de drie vrouwen. Marijn Brouwers heeft een fantastische stem en dito uitstraling. Het grappige is dat het bijna nergens opvalt is dat hij een man is tussen drie vrouwen. Zelfs niet bij het stukje over de jongen die danser wil worden. Dat zegt iets over de mate van eenheid die deze vier jonge talenten weten te creëren. Wellicht is dat ook deels de verdienste van regisseur Ruut Weissman. Ik was zo mogelijk nog meer onder de indruk van de Five Easy Pieces dan de vorige keer. Ze zijn bezig met een nieuw programma waarvan op 25 november de eerste try-out gespeeld gaat worden in Krabbendijke. Ik ga in ieder geval weer kijken. Ik ben benieuwd wat de volgende stap zal zijn van deze Five Easy Pieces.

Five Easy Pieces - website

Amsterdam Fringe Festival - website




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.